Українська мова

Календарно-тематичне планування 
2 клас
за оновленою програмою (2016 р)
119 годин
І семестр – 64 години (4 години на тиждень)
ІІ семестр – 55 годин (3 години на тиждень)
(за підручником: Вашуленко М. С., Дубовик С. Г. Українська мова.  Підруч. для 2 кл. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2012)

№ уроку


Тема уроку
№№ завдань
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
Примітка

Звуки і букви. Склад. Наголос 
1.       


Звуки мовлення, букви якими вони позначаються.
1-6
Учень/учениця:
виконує усно звуковий і звукобуквений аналіз слів із 4–5 звуків;
виконує під керівництвом учителя аналітико-синтетичні і конструктивні навчальні дії зі словами на звуковому (буквеному) рівні;
правильно читає (напам’ять або із запису) українську абетку;
розташовує 5–6 слів за абеткою з орієнтацією на першу букву;
ділить дво-, трискладові слова на склади;
не розриває злиття приголосного з голосним при перенесенні частини слова з рядка в рядок;
застосовує правило перенесення слів зі
збігом приголосних (шап-ка, ша-пка);
не відриває при переносі літер ь, й від попередньої літери;
перелічує голосні звуки (шість) і називає букви на їх позначення (десять);
впізнає голосні звуки на слух та за вимовною ознакою (відсутність перешкоди на шляху видихуваного повітря);
вимовляє слова так, щоб чітко було чути
наголошений звук (не розтягуючи слово по складах);
правильно наголошує слова,передбачені
програмою;
правильно вимовляє (самостійно або слідом за вчителем) слова з ненаголошеними голосними [е], [и]; впізнає і розрізнює на слух та за способом вимовляння приголосні звуки (утворення перешкоди на шляху видихуваного повітря);
розрізнює на слух та за способом вимовляння тверді і м’які, дзвінкі і глухі приголосні (самостійно або з допомогою вчителя);
правильно вимовляє слова із дзвінкими
приголосними звуками в кінці слова і складу перед глухим;
правильно вимовляє, читає і списує слова з апострофом у процесі виконання навчальних вправ під керівництвом учителя

2.       


Звуки і букви. Голосні і приголосні звуки. Тверді і м’які приголосні. Спостереження за смислорозрізнювальною роллю звуків.
7-11

3.       


Звуки і букви. Абетка.
12-15

4.       


Алфавітні назви літер. Вимова і написання слова вересень.
16-20

5.       


Великі літери української абетки.
21-25

6.       


Розташування слів за абеткою. Вимова і написання слова червоний.
26-31

7.       


Робота з алфавітом та орфографічним словником. Вимова і написання слова шофер.
32-36

8.       


Урок розвитку мовлення "У гостях у довідника — Орфографічного словника". Робота з орфографічним словником.
Зошит: с. 2-5, завдання 1—12, підручник: с. 14—15, вправи 32—36

9.       


Склад. Перенос слів з рядка в рядок складами.
37-41

10.   


Правило переносу слів зі збігом приголосних звуків.
42-44

11.   


Перевірна робота: диктант


12.   


Правило переносу слів з буквами й та ь,  буквосполученнями йо, ьо. Закріплення правил переносу слів з рядка в рядок.
45-49

13.   


Правило переносу з буквосполученнями дж, дз. Закріплення правил переносу слів з рядка в рядок.

нове
14.   


Правило переносу слів з апострофом. Закріплення правил переносу слів з рядка в рядок.

нове
15.   


Голосні звуки і букви, що їх позначають.
50-54

16.   


Урок розвитку мовлення "У гостях у казки". Складання розповіді за ілюстрацією до казки "Два цапки".
Зошит: с. 10—14, завдання 1-12, підручник: с. 42—43, вправи 115—117

17.   


Позначення буквами я, ю, є, ї  двох звуків. Спостереження за позначенням сполучення звуків [йо]. Вимова і написання слова медаль.
55-57

18.   


Наголос. Наголошені і ненаголошені склади і звуки.
58-61

19.   


Визначення наголошених складів, звуків. Робота зі словами, наголошування яких треба запам’ятати.
62-66

20.   


Повний звуковий аналіз слів. Вимова і написання слів читання, завдання, дятел.


21.   


Перевірна робота: перевірка мовних знань і вмінь


22.   


Спостереження за роллю наголосу в словах. Визначення наголошених складів, звуків.
67-72

23.   


Ненаголошені голосні звуки [е], [и]. Спостереження за вимовою і написанням. Перевірка ненаголошеного голосного за допомогою наголосу.
73-75
Пропедевтика
24.   


Перевірка ненаголошеного голосного за допомогою наголосу.
75-78
Пропедевтика
25.   


Урок розвитку мовлення "У гостях у Наголосу". Робота над словами, вимову і написання яких треба запам'ятати
Зошит: с. 5—10, завдання 1-13, підручник: с. 25-26, вправи 62-66

26.   


Приголосні звуки, позначення їх буквами. Опис квітки за малюнком та запитаннями.
79-83

27.   


Звук [ф],буква Ф,ф. Звукосполучення [хв].
84-94

28.   


Звуки [дж],[дз],[дз’] – вимова і позначення на письмі. Перенос слів з цими буквосполученнями. Орфоепічні вправляння.
95-98

29.   


Звук [ґ], буква ґ. Зіставлення вимовляння звуків[ґ] - [г]. Вимова і написання слова ґудзик.
100-104

30.   


Буква щ, її звукове значення.
105-110

31.   


Урок розвитку зв’язного мовлення «У гостях у діалогу»
Зошит:с. 14-18, підручник: с. 150-151

32.   


Уявлення про дзвінкі і глухі парні приголосні звуки. Перевірна робота: діалог (усно)
11-117

33.   


Правило вимовляння дзвінких звуків в українській мові. Перевірна робота: діалог (усно)
118-126

34.   


Вправляння в літературній вимові дзвінких приголосних звуків. Перевірна робота: діалог (усно)


35.   


Тверді і м’які приголосні звуки. Розрізнення парних твердих і м’яких звуків. Перевірна робота: діалог (усно)
127-131

36.   


Позначення м’якості приголосних знаком м’якшення (ь). Перевірна робота: діалог (усно)


37.   


Позначення м’якості приголосних перед [о]. Перенос слів зі знаком м’якшення.
132-135

38.   


Тренувальні вправи у написанні, звуко-буквеному аналізі слів з м’якими приголосними. Вимова і написання слова килим.
136-140

39.   


Тренувальні вправи у написанні, звуко-буквеному аналізі слів з м’якими приголосними.
141-144

40.   


Урок розвитку зв’язного мовлення «У гостях у ввічливих слів»
Зошит: с. 18-23, підручник: с.

41.   


Перевірна робота. Списування


42.   


М’який приголосний звук [й]. Позначення м’якості приголосних буквами і, я, ю, є. Тренувальні вправи у написанні, звуко-буквеному аналізі слів з м’якими приголосними.
145-155

43.   


Подовженні м’які приголосні звуки, позначення їх на письмі.
156-160

44.   


Перенос слів із м’якими подовженими звуками.
161-166

45.   


Звуковий і звуко-буквений аналіз, вимова і написання слів з подовженими м’якими приголосними.
167-170

46.   


Тренувальні вправи у написанні, звуко-буквеному аналізі слів. Вимова і написання слова ознака.
171-173

47.   


Вимова і написання слів, у яких ставиться апостроф.
174-178

48.   


Урок розвитку зв’язного мовлення


49.   


Тренувальні вправи у вимовлянні, читанні та написанні слів з апострофом.
179-181

50.   


Тренувальні вправи у вимовлянні, читанні та написанні слів з апострофом. Правило переносу слів з апострофом. Вимова і написання слова комп’ютер.
182-186

51.   


Перевірна робота. Диктант.



Мова і мовлення 
52.   


Рідна мова і споріднені мови. Спостереження над звучанням, написанням і значенням слів у споріднених мовах.
187-191
Учень/учениця:
пояснює, для чого людині потрібна мова;
розрізнює мовні і немовні знаки;
розрізнює на слух та під час читання ви-
словлювання українською мовою та ви-
словлювання іншими, у т. ч. спорідненими, мовами;
пояснює, коли використовується усне та
писемне мовлення;
вживає у своєму мовленні і спілкуванні слова ввічливості, слова-звертання;
володіє у процесі читання монологічних і діалогічних текстів силою голосу і темпом мовлення, наближеними до природного говоріння і спілкування

53.   


Усне і письмове мовлення (говоріння і письмо). Культура мовлення.
192-196

54.   


Спостереження над силою голосу і темпом мовлення за текстами різних типів. Практичне ознайомлення зі словами-звертаннями.
197-201

55.   


Слова ввічливості. Ситуативні діалогічні вправи для засвоєння етикетних форм спілкування. Перевірка вмінь будувати діалог.
202-204

56.   


Урок розвитку зв’язного мовлення



Текст
57.   


Що таке текст.
205-208
Учень/учениця:
добирає або вибирає з-поміж запропонова-них учителем заголовок до навчального тексту, відповідний його темі або меті;
визначає в тексті зачин, основну частину, кінцівку;
дотримується абзаців у процесі списування текстів;
удосконалює навчальні і власні тексти, усуваючи лексичні повтори

58.   


Добір до тексту заголовка.
209-212


  1.  


Будова тексту. Зачин, основна частина, кінцівка.
213-215


  1.  


Усний переказ тексту за запитаннями. Складання тексту на основі початку тексту і ілюстрації.
216-219


  1.  


Уявлення про типи текстів – розповідь, опис, міркування. Вимова і написання слова заєць.
220-221


  1.  


Урок розвитку зв’язного мовлення «У гостях у тексту»
Зошит: с.23-25

Речення

  1.  


Речення як група зв’язаних між собою слів, що виражають закінчену думку. Вимова і написання слів учитель, учителька.
222-226
Учень/учениця:
характеризує речення за його основними
ознаками; розрізнює на слух завершене і незавершене речення; виділяє на слух окремі речення у висловлюванні; визначає кількість речень у тексті з  4–5 речень;дотримується розстановки розділових знаків у кінці речень під час списування, самостійного складання тексту, у диктанті;правильно відтворює інтонацію розповідних,  питальних і спонукальних речень; речень, у яких виражено сильні почуття (з додатковою окличною інтонацією);поширює речення словами за поданими питаннями;
об’єднує з допомогою вчителя або в колективній роботі два прості речення в одне
складне;


  1.  


Спостереження за основними ознаками речення. Побудова схем простих речень.
227-230
Нове частково

  1.  


Розповідні речення. Вимова і написання слова іній.
231-234


  1.  


Питальні речення. Засвоєння питальних слів.
235-238


  1.  


Вправи на інтонаційне виділення слів, важливих для вираження думки.
239-242


  1.  


Урок розвитку зв’язного мовлення «У гостях у однокласників»  
Зошит: с.25-27. Підр. с.243-246


  1.  


Перевірна робота: списування




№ уроку


Тема уроку
№№ завдань
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів


  1.  


Спонукальні речення.
247-250
Учень/учениця:
характеризує речення за його основними
ознаками; розрізнює на слух завершене і незавершене речення; виділяє на слух окремі речення у висловлюванні; визначає кількість речень у тексті з  4–5 речень;дотримується розстановки розділових знаків у кінці речень під час списування, самостійного складання тексту, у диктанті;правильно відтворює інтонацію розповідних,  питальних і спонукальних речень; речень, у яких виражено сильні почуття (з додатковою окличною інтонацією);поширює речення словами за поданими питаннями;
об’єднує з допомогою вчителя або в колективній роботі два прості речення в одне
складне;розрізнює зміст двох подібних, але не то-тожних між собою речень


  1.  


Узагальнення знань про розповідні, питальні і спонукальні речення. Знак оклику в кінці речень, що вимовляються з сильним почуттям.
251-255


  1.  


Головні слова в реченні.
258-262


  1.  


Визначення головних слів у реченні.
263-265


  1.  


Урок розвитку зв’язного мовлення « У гостях в Іменинниці»
256-257


  1.  


Зв’язок слів у реченні за питаннями.
266-269


  1.  


Побудова речень. Поширення речень за допомогою питань.
270-274


  1.  


Узагальнення знань з теми «Речення». Побудова схем речень та речень за схемами.
275-278


  1.  


Перевірна робота: Письмовий переказ


Слово

  1.  


Лексичне значення слова.

Учень/учениця:
добирає або вибирає з-поміж запропоно-
ваних учителем заголовок до навчального
тексту, відповідний його темі або меті;
визначає в тексті зачин, основну частину,
кінцівку;
пояснює самостійно та за допомогою вчи-
теля наявність абзаців у навчальних тек-
стах;
дотримується абзаців у процесі списуван-
ня текстів;
використовує займенники, прислівники,
контекстні синоніми (без уживання термі-
нів) для зв’язку речень у тексті;
удосконалює навчальні і власні тексти, усу-
ваючи лексичні повтори
Нове

  1.  


Тематичні групи слів. Розподіл слів на тематичні групи. Складання рядів слів за певною ознакою.

Нове

  1.  


Урок розвитку зв’язного мовлення



  1.  


Слова, близькі за значенням.

Нове

  1.  


Слова, протилежні за значенням.

Нове
Слова, які означають назви предметів (іменники)


  1.  


Уявлення про слова - назви предметів (іменники). Вимова і написання слова портфель, календар.
279-282


  1.  


Розпізнавання іменників за питаннями хто? що? Вимова і написання слова диван.
283-287


  1.  


Урок розвитку мовлення «У гостях у справжнього друга»
302


  1.  


Змінювання іменників за зразком: один – багато. Словниково-логічні вправи. Вимова і написання слова диктант.
288-295


  1.  


Велика буква в іменах, по-батькові та прізвищах людей. Вимова і написання слова черговий.
296-303


  1.  


Велика буква у кличках тварин.
304-306


  1.  


Велика буква у кличках тварин.
307-311


  1.  


Велика буква у назвах міст, сіл, вулиць, річок.
312-317


  1.  


Перевірна робота: перевірка мовних знань та вмінь


Слова, які називають ознаки предметів (прикметники)

  1.  


Розвиток зв’язного мовлення




  1.  


Уявлення про слова, які виражають ознаки предметів (прикметники). Вимова слова ознака.
318-322
Учень/учениця: розрізнює слова, що називають предмети, ознаки, дії;добирає самостійно 4–6 слів, які відповідають на
різні питання (хто? що? який? яка? яке? які? що робить? що роблять? та ін.); розподіляє ряд слів на 2 групи за смисловою ознакою; доповнює кожну групу
2–3 словами;доповнює речення одним-двома словами за змістом;
розпізнає слова, близькі і протилежні за
значенням;виявляє в ряду слів ті, що є близькими або протилежними за значенням;



  1.  


Зв’язок прикметників з іменниками. Змінювання прикметників разом з іменниками за зразком: один – багато.
323-326


  1.  


Тренувальні вправи на добір ознак, характерних для окремих предметів. Робота над загадками.
327-330


  1.  


Назви ознак близькі і протилежні за значенням. Вимова і написання слова помилка.
331-334


  1.  


Тренувальні вправи на добір слів протилежних за значенням. Вимова і написання слова метро.
335-338


  1.  


Розвиток зв’язного мовлення «У гостях у опису»
328



  1.  


Перевірна робота: Діалог (усно)



Слова, що означають дії предметів (дієслова)

  1.  


Уявлення про слова, що означають дії предметів (дієслова). Перевірна робота: Діалог (усно)
339-342
розподіляє слова на групи за значенням та
питаннями (за частинами мови);
розрізнює іменники, які відповідають на питання хто? і що?змінює (за зразком) іменники за числами (один — багато);
впізнає слова, які відповідають на питання
який? яка? яке? які?, окремо та в реченнях,
у тексті; правильно ставить питання до прикметників різного роду й числа;
знаходить серед прикметників слова з по-
дібним і протилежним значенням; добирає
такі слова з допомогою вчителя та самостійно; утворює словосполучення іменників із прикметниками; добирає до відомого предмета відповідні ознаки;


  1.  


Спостереження за роллю дієслів у реченнях і текстах. Перевірна робота: Діалог (усно)
343-345


  1.  


Зв’язок дієслів з іменниками у формі однини і множині (без уживання термінів). Вимова і написання слова ясен. Перевірна робота: Діалог (усно)
346-349


  1.  


Робота над діалогом насиченим дієслівними формами. Виразне читання.
350-352


  1.  


Урок розвитку зв’язного мовлення «У гостях у розповіді»
353-356


  1.  


Спостереження за словами - назвами дій, близькими і протилежними за значенням.
357-359


  1.  


Спостереження за багатозначними словами - назвами дій.
360-364


  1.  


Перевірна робота: Перевірка мовних знань і вмінь


Службові слова

  1.  


Уявлення про службові слова і їх роль у реченні.
365-367
впізнає слова-назви дій самостійно або з до-
помогою вчителя; ставить до них питання;
виявляє і добирає синоніми й антоніми (без
уживання термінів) зі значенням дії;
впізнає в реченні, тексті службові слова,
пише їх окремо від інших слів;
пов’язує між собою слова, частини склад-
ного речення задопомогоюслужбових слів;
впізнає в реченні, тексті загальновживані
прийменники, використовує їх у мовленні


  1.  


Спостереження за роллю службових слів у реченні. Вимова і написання слова понеділок.
368-371


  1.  


Вправляння у доречному вживанні службових слів у реченнях.
372-375


  1.  


Урок розвитку мовлення «У гостях у службових слів»


Повторення вивченого за рік

  1.  


Виконання комплексних вправ, які охоплюють матеріал з усіх розділів програми.
416-418
пише диктант обсягом 30–50 слів, написан-
ня яких здійснюється за фонетичним прин-
ципом та за вивченими правилами (інші
складні для написання слова записуються
вчителем на дошці);
правильно вимовляє, наголошує і записує
слова, передбачені програмою:
алфавіт і алфавіт, Батьківщина, ведмідь, вересень, вулиця, герой, диктант, диван, дитина, духмяний, дятел, жайворонок, завдання, заєць, календар, килим, медаль, метро, неділя, ознака, помилка і помилка, понеділок, портфель, предмет, середа, театр,
учитель, читання, червоний, черговий,
черевики, четвер, шофер, ясен (34 слова)


  1.  


Виконання комплексних вправ, які охоплюють матеріал з усіх розділів програми.
419-421


  1.  


Перевірна робота: диктант



  1.  


Виконання комплексних вправ, які охоплюють матеріал з усіх розділів програми.
422-424


  1.  


Виконання комплексних вправ, які охоплюють матеріал з усіх розділів програми.
425-428


  1.  


Розвиток зв’язного мовлення «У гостях у загадки»



  1.  


Підсумковий урок за рік.
429-430





Календарно-тематичне планування 
3 клас
за оновленою програмою (2016 р)
119 годин
І семестр – 64 години (4 години на тиждень)
ІІ семестр – 55 годин (3 години на тиждень), або
  3,5 години на тиждень, з них (0,5+0,5)один раз на тиждень УРЗМ      
(за підручником: Вашуленко М. С., Мельничайко О. І., Васильківська Н. А.Українська мова.  Підруч. для 3 кл. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2012)

№ уроку


Тема уроку
№№ завдань
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
Примітка

                                                                                Мова і мовлення
1.       


Мова — найважливіший засіб людського спілкування. Українська мова – державна мова України. Український алфавіт.
1-9
Учень/учениця:
пояснює значення мови в житті людей;
розрізнює поняття державна (українська) і рідна мова;
знає основні ознаки культури усного і писемного мовлення; володіє словами ввічливості, різними формами звертання до тих, з ким спілкується

Учень/учениця:
визначає в тексті його основні складові – зачин, основну частину, кінцівку;
відновлює деформований текст із переміщеними частинами;
впізнає за характерними ознаками художні, наукові (правила, визначення), науково-популярні та ділові тексти;
розрізняє типи текстів за їх характерними ознаками;
визначає тему (про що цей текст) та мету (чого він вчить, для чого створений) у текстах різних типів; добирає заголовок відповідно до теми тексту;
бере участь у колективному (під керівництвом учителя) складанні плану прочитаного тексту;
впізнає і визначає кількість абзаців у тексті; дотримується абзаців при списуванні тексту, в оформленні творчих робіт, переказів; пояснює зв’язок між абзацами та планом тексту;
зв’язує два сусідні речення в тексті за допомогою слів він, вона, воно, вони, цей, ця, ці, потім, тоді та ін. використовує синоніми для зв’язку речень у тексті;
складає і записує художні і науково-популярні тексти  за поданим зразком; есе складає усно (під керівництвом учителя);
Учень/учениця:
розрізнює на слух і на письмі розповідні, питальні і спонукальні речення; впізнає окличні речення на слух та на письмі за розділовим знаком у кінці;
правильно інтонує речення, різні за метою висловлювання та вираженням експресії (почуттів);
складає усно і записує речення, різні за метою висловлювання та вираженням почуттів;
правильно вживає розділові знаки в кінці різних за метою висловлювання речень;
виділяє звертання в усній формі інтонацією, а на письмі розділовими знаками – комами, знаком оклику; використовує форми кличного відмінка (до вчителя, товаришів по класу, працівників школи, членів родини);
визначає в реченні головні члени (підмет і присудок – його основу); виділяє словосполучення у групі підмета і групі присудка; визначає другорядні члени речення (без поділу їх на види);
встановлює з допомогою і під керівництвом учителя смислові і граматичні зв’язки між словами у простому неускладненому реченні з підметом-іменником і присудком-дієсловом за допомогою питань від головного слова до залежного (практично, без термінів): росте (на чому? де?) на грядці; поспішає (до чого? куди?) до класу;
складає і поширює прості речення за запитаннями.
Учень/учениця:
виявляє в тексті слова з прямим і переносним значенням, багатозначні слова, найуживаніші омоніми (омофони – коса (дівчини і знаряддя праці); омоформи – моя мати – мати книжку; омóграфи (книжкú і кнúжки) практично, у процесі навчальної роботи, без уживання термінів; 
добирає синоніми й антоніми до загальновживаних слів; використовує їх в усному і писемному мовленні (навчальних творчих роботах); пояснює і вживає у власному мовленні опрацьовані за підручниками фразеологізми, зокрема, прислів’я;
пояснює значення слів, опрацьованих у попередній навчальній діяльності; користується прийомами тлумачення слів (добір синонімів, опора на морфемну будову тощо) та тлумачним словником;
добирає слова для точного вираження думки в усному і писемному мовленні;
виявляє у навчальних текстах, у мовленні товаришів по класу, у власному мовленні хибні, примітивні слова; замінює їх літературними, нормативними
Учень/учениця:
змінює слова за питаннями під керівництвом учителя;
виділяє змінну частину, визначає основу;
знаходить, визначає закінчення у слові, поданому в кількох формах; пояснює роль закінчення у зв’язках слів у реченні;
знаходить, визначає корінь у ряді спільнокореневих слів;
визначає префікс, суфікс у ряді слів з тим самим префіксом, суфіксом;
розрізнює,добирає під керівництвом учителя і самостійно  спільнокореневі слова, що належать до різних части мови;
 аналізує в навчальній роботі під керівництвом учителя і самостійно слова за будовою;
правильно вимовляє слова з ненаголошеними голосними звуками [е], [и];
знає, що таке «орфограма»; знаходить слова з орфограмами,  перевіряє їх;
користується орфографічним словником для перевірки написання слів з ненаголошеними [е], [и], що не перевіряються наголосом;
знає правило вимовляння дзвінких приголосних звуків у кінці слова і складу перед глухим і дотримується його в мовленні;
користується правилом перевірки написання слів із сумнівними приголосними, що піддаються асиміляції (про[зь]ба, моло[дь]ба, кі[х]ті, ні[х]ті).
утворює нові слова від заданої основи за допомогою префіксів;
пояснює значення префіксів у словах з опорою на введення їх у словосполучення, речення;
розрізнює в процесі навчальної роботи співзвучні префікси і прийменники (типу без сорому – безсоромний, на письмінаписаний) на слух і на письмі.
знає і дотримується в навчальній роботі правила вимовляння і правопису префіксів роз-, без- , з-, с-;дотримується правил правопису слів з апострофом після префіксів, переносу слів із префіксами у процесі виконання навчальних вправ;
утворює нові слова, що належать до тієї самої частини мови за допомогою поданих суфіксів (ручка, рученька, ручище; чорний, чорнявий, чорненький, чорнющий);
пояснює в навчальній роботі значення, якого надають словам найуживаніші суфікси, зокрема суфікси зменшення, здрібнілості, пестливості.


2.       


Культура усного і писемного мовлення. Культура спілкування. Практичне засвоєння слів увічливості. Увічливі звертання.
10-23

Текст

3.       


Текст. Добирання заголовків до тексту
24-28

4.       


Визначення теми, мети текстів різних типів, добирання до них заголовків
29-35

5.       


Зв’язок між реченнями в тексті. Частини тексту
36-40

6.       


Текст-розповідь. Складання розповіді за малюнками
41-46

7.       


Урок розвитку зв’язного мовлення.


8.       


Текст-міркування. Його основні частини .
47-52

9.       


Спостереження за ознаками художніх, науково-популярних та ділових текстів .
53-56

10.   


Текст-опис.
57-59

11.   


Абзац. Поділ тексту на абзаци. План тексту. Складання розповіді за поданим планом.
60-64

12.   


Есе – розмірковування на знайому тему. Складання есе.


13.   


Особливості текстів-листів. Складання письмових привітань, запрошень. Правила написання адреси
68-74

14.   


Перевірна робота. Списування


Речення

15.   


Повторення вивченого про речення. Поділ тексту на речення. Види речень за метою висловлювання та інтонацією.
75-84

16.   


Урок розвитку зв’язного мовлення.


17.   


Питальні речення. Побудова питальних речень за змістом розповідних .
85-87

18.   


Звертання. Розділові знаки при звертаннях
88-92

19.   


Головні і другорядні члени речення
93-97

20.   


Закріплення знань про члени речення. Установлення зв’язку слів у реченні. Побудова речень
98-107

Слово. Значення слова

21.   


Слова з прямим і переносним значенням
108-111

22.   


Урок розвитку зв’язного мовлення.


23.   


Слова, що мають кілька значень. Слова, що звучать і пишуться однаково
112-120

24.   


Слова, близькі за значенням (синоніми) .
121-125

25.   


Ознайомлення з фразеологізмами
126-128

26.   


Слова, протилежні за значенням (антоніми).
129-134

27.   


Перевірна робота: диктант


Будова слова

28.   


Закінчення слова. Основа слова .
135-146

29.   


Урок розвитку зв’язного мовлення.


30.   


Уявлення про спільнокореневі слова і корінь слова.
376-382 (2 кл)
Із 2 класу
31.   


Розпізнавання спільнокореневих слів, визначення в них спільної частини – кореня.
383-387 (2 кл)
Із 2 класу
32.   


Практичні вправляння зі спільнокореневими словами.
388-391 (2 кл)
Із 2 класу
33.   


Спільнокореневі слова. Корінь
152-155

34.   


Розрізнення синонімів, спільнокореневих слів та різних форм одного й того самого слова
156-159

35.   


Розрізнення слів із коренями, що звучать однаково, але мають різне значення
160-163

36.   


Чергування голосних [о], [е] з [і] у коренях слів.
164-168

37.   


Чергування приголосних [г], [к], [х] із [ж], [ч], [ш] і [з’], [ц’], [с’]
169-173

38.   


Урок розвитку зв’язного мовлення. Складання тексту-міркування «Книга — твій друг, без неї — як без рук»


39.   


Вимова і правопис слів з ненаголошеними [е], [и] в коренях
174-178

40.   


Ненаголошені [е], [и], які перевіряються наголосом. Поняття «орфограма».
179-183

41.   


Вимова та правопис слів із ненаголошеними [е], [и], що не перевіряються наголосом .
184-189

42.   


Тренувальні вправи на перевірку ненаголошених голосних зміною форми та добором споріднених.
408-411(2 кл)
Із 2 класу
43.   


Тренувальні вправи на перевірку ненаголошених голосних зміною форми та добором споріднених.
412-415 (2 кл)
Із 2 класу
44.   


Перевірна робота: Письмовий переказ


45.   


Аналіз перевірної роботи. Вимова слів із дзвінкими та глухими приголосними звуками
190-193

46.   


Правильна вимова і правопис слів із дзвінкими приголосними в кінці та середині слів перед глухими .
194-197

47.   


Правило перевірки правопису слів типу просьба, боротьба, кігті, нігті
198-204

48.   


Урок розвитку зв’язного мовлення.



  1.  


Повторення правопису слів із дзвінкими приголосними в кінці та середині слів перед глухими .
205-209


  1.  


Префікс. Словотворча роль префіксів. Перевірна робота. Діалог
210-214


  1.  


Префікси і прийменники . Перевірна робота. Діалог
215-219


  1.  


Правопис префіксів роз-, без-. Перевірна робота. Діалог
220-224


  1.  


Написання префіксів з- (с-). Перевірна робота. Діалог
225-232


  1.  


Апостроф після префіксів .



  1.  


Урок розвитку зв’язного мовлення. Письмовий переказ тексту за складеним планом



  1.  


Перенос слів із префіксами.
237-240


  1.  


Суфікс. Закріплення знань про роль суфіксів у словах
241-250


  1.  


Розбір слів за будовою
251-255


  1.  


Перевірна робота. Перевірка мовних знань і вмінь за темою «Будова слова»



  1.  


Аналіз перевірної роботи. Закріплення знань про будову слова



  1.  


Збіг однакових приголосних звуків на межі кореня та суфікса.
256-258


  1.  


Урок розвитку зв’язного мовлення.


  
ІІ семестр

№ уроку


Тема уроку
№№ завдань
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів

Частини мови
Учень/учениця:
ділить на групи слова, які відповідають на питання різних частин мови (серед них числівників, прислівників без уживання терміна), які розрізнюються за родом, числом (іменники, прикметники), стоять у формі того чи іншого часу (дієслова);
 будує сполучення зі слів, що є різними частинами мови, використовуючи службові слова: пішли до лісу; хлопчики і дівчатка;

розрізнює слова за родовими і видовими ознаками: птахи: лелеки, зозулі, синиці, горобці; дерева: дуб, клен, яблуня, вишня; кольори: червоний, фіолетовий, зелений тощо;

добирає групи спільнокореневих слів, що належать до різних частин мови, вводить їх у словосполучення і речення (дуб, дубовий, задубіти; сміх, смішний, усміхатися)
Учень/учениця:
має уявлення про іменник як частину мови; впізнає в тексті і самостійно добирає іменники; ставить питання до іменників, що належать до різних родів; будує сполучення іменників з іншими словами, використовуючи для зв’язку закінчення і прийменники;
розрізнює іменники-назви істот і неістот, правильно ставить до них питання;
розрізнює власні і загальні іменники, добирає відповідні приклади; вживає в письмових текстах власні іменники з великою буквою;
відносить до іменників за поставленим питанням що? опредмечені якості, дії (зелень, добро, плавання, напис).
розрізнює і пояснює в процесі навчальної роботи іменники в прямому і переносному значеннях;
визначає рід іменників, ставить питання і відносить іменник до одного з родів;
змінює іменники за числами; визначає число іменників;
знає назви відмінків і відмінкові питання; має уявлення про відмінювання іменників;пояснює на конкретних прикладах значення терміну форма слова;
добирає найуживаніші (1-3) синоніми та антонім до кожного із заданих іменників;
вживає синоніми й антоніми в усних і письмових висловлюваннях; бере участь в удосконаленні навчальних і власних текстів за допомогою синонімів.
Учень/учениця:
має уявлення про прикметник як частину мови; впізнає прикметники в реченні і тексті; пояснює роль прикметників у мові і мовленні;
будує сполучення прикметників з іменниками; встановлює між ними граматичний зв’язок за допомогою питань (нове пальто – пальто (яке?) нове; у новому пальті – у пальті (якому?) новому);
пояснює пряме і переносне значення прикметників у процесі виконання навчальних вправ;
добирає до поданих прикметників 1-3 синоніми та антонім; використовує їх в усному і писемному мовленні, зокрема в описах;
бере участь у колективних навчальних вправах з удосконалення речень, текстів шляхом додавання (добору) прикметників до іменників;
складає прості загадки про предмети за допомогою прикметників, що характеризують предмети-відгадки;
змінює прикметники за родами; визначає рід прикметників за закінченням, поставленим питанням; за родом іменників, з якими вони зв’язані;
змінює прикметники за числами, вводить їх у речення.
Учень/учениця:
має уявлення про дієслово як частину мови;
впізнає дієслова в реченні, тексті, ставить до них питання; пояснює їх значення у мові і мовленні; зв’язує з іменниками;
добирає до поданого дієслова 1-3 синоніми, антонім; пояснює в навчальній роботі дієслова, вжиті у переносному значенні;
бере участь у колективних навчальних вправах з удосконалення текстів шляхом добору дієслів-синонімів;
розрізнює часові форми дієслова; ставить питання до дієслів різних часових форм;
змінює дієслова за часами у формах доконаного і недоконаного виду (без уживання термінів) за допомогою питань: що робить? що зробить? що робив? що зробив?;
розпізнає часові форми дієслів у тексті;
вживає дієслова з не в усному і писемному мовленні, в різних ситуаціях спілкування (в суперечках, дискусіях, застереженнях, виправдовуваннях, порадах, повчаннях).
Учень/учениця:
застосовує правила перевірки написання слів з ненаголошеними голосними [е], [и] в корені, що перевіряються наголосом;
користується орфографічним словником для перевірки написання слів з ненаголошеними [е], [и], що не перевіряються наголосом;
пише слова із дзвінкими приголосними в кінці слова і в кінці складу перед глухими відповідно до літературної вимови;
застосовує правило перевірки букв на позначення дзвінких і глухих звуків, що піддаються уподібненню (молотьба, просьба, легко, нігті);
дотримується правил правопису префіксів роз-, без-, з- (с-), вживання апострофа після префіксів на приголосний звук, переносу слів з префіксами, з апострофом після префіксів;
правильно записує слова зі збігом однакових приголосних звуків на межі морфем (беззахисний, осінній) та переносить їх з рядка в рядок;
записує власні іменники з великої букви;
пише окремо не з дієсловами.
Слова, значення, вимову і написання яких учні мають запам’ятати: абрикóс, адрéса, áйстра, акваріум,   апельси́н, апети́т, асфáльт, вдячний,    велосипéд,  вóгнище, вокзáл,внесок, гармонія,горизóнт, гримі́ти,  депутáт, децимéтр, дирéктор, елéктрика, кипі́ти, кишéня, колекти́в, комбáйн,   коридóр, космонáвт, крини́ця,  минýлий, милосердний, очерет,  пирі́г, приязний, президéнт, пшени́ця,  сантимéтр, секýнда,  тривóга, фéрмер, хвили́на, черéмха, черéшня (40 слів)




  1.  


Загальне уявлення про частини мови. Логічні вправи на розрізнення слів за родовими і видовими ознаками та за смисловими групами у межах кожної частини мови.
259-266


  1.  


Добір спільнокореневих слів, які належать до різних частин мови, розрізнення їх за питаннями, значенням, роллю в реченні та за зв’язками з іншими словами.
267-271


  1.  


Закріплення вивченого
272-275

Іменник


  1.  


Загальне поняття про іменник. Іменники, що означають назви істот та неістот.
276-279


  1.  


Урок розвитку зв’язного мовлення.



  1.  


Іменники, що означають назви істот та неістот. Зв’язок іменників з іншими словами у реченні.
280-283


  1.  


Власні і загальні іменники. Велика буква у власних іменниках.
284-287


  1.  


Закріплення навичок правопису власних і загальних іменників.
288-293


  1.  


Поняття предметності на прикладах іменників, утворених від прикметників.
294-297


  1.  


Поняття предметності на прикладах іменників, що означають дії.
298-303


  1.  


Перевірна робота. Диктант



  1.  


Урок розвитку зв’язного мовлення.



  1.  


Аналіз перевірної роботи. Рід іменників: чоловічий, жіночий, середній.
304-307


  1.  


Вправи на визначення роду іменників. Спостереження за родовими закінченнями іменників.
308-312


  1.  


Змінювання іменників за числами.
313-317


  1.  


Іменники, які вживаються тільки в однині чи множині.
318-321


  1.  


Змінювання іменників за відмінками
322-325


  1.  


Змінювання іменників за відмінками



  1.  


Прийменники й закінчення як засоби вираження зв’язку між словами в реченні. Роль іменників у реченні.
326-330


  1.  


Урок розвитку зв’язного мовлення.



  1.  


Перевірна робота: Перевірка мовних знань і вмінь за темою «Іменник»


Прикметник


  1.  


Аналіз контрольної роботи. Загальне поняття про прикметник. Значення прикметників у мовленні.
331-335


  1.  


Зв’язок прикметників з іменниками.
336-345


  1.  


Змінювання прикметників за числами у сполученні з іменниками.
346-350


  1.  


Закріплення вміння змінювати прикметники за числами, ставити питання до прикметника, редагувати текст.
351-355


  1.  


Урок розвитку зв’язного мовлення.



  1.  


Змінювання прикметників за родами. Родові закінчення прикметників.
356-359


  1.  


Визначення роду і числа прикметників за іменниками. Прикметники-антоніми.
360-369


  1.  


Закріплення вивченого. Повний аналіз прикметника як частини мови.
365-369


  1.  


Вживання прикметників у прямому і переносному значеннях.
369-373


  1.  


Спостереження за роллю прикметників у загадках. Закріплення вивченого.
374-378


  1.  


Вправи на засвоєння різних форм прикметників у сполученні з іменниками.
379-383


  1.  


Закріплення й узагальнення знань про прикметник.
384-387


  1.  


Урок розвитку зв’язного мовлення.



  1.  


Перевірна робота: Списування. Самостійна робота за темою «Прикметник»


                                                                         Дієслово


  1.  


Аналіз перевірної роботи. Загальне поняття про дієслово. Зв’язок дієслова з іменником у реченні.
388-391


  1.  


Спостереження за роллю дієслів у реченнях і текстах.
392-394


  1.  


Спостереження за роллю дієслів у реченнях і текстах.
395-398


  1.  


Дієслова-синоніми.
399-403


  1.  


Дієслова-антоніми.
404-407


  1.  


Урок розвитку зв’язного мовлення.



  1.  


Закріплення вивченого.
408-412


  1.  


Закріплення вивченого .
413-417


  1.  


Перевірна робота. Диктант



  1.  


Аналіз контрольної роботи. Змінювання дієслів за часами.
418-422


  1.  


Розрізнення часових форм дієслів.
423-426


  1.  


Дієслова завершеної і незавершеної дії.
427-431


  1.  


Урок розвитку зв’язного мовлення.



  1.  


Закріплення знань і вмінь про часові форми дієслова.
432-436


  1.  


Закріплення вивченого.
437-440


  1.  


Написання не з дієсловами.
441-445


  1.  


Закріплення знань і вмінь з теми.
446-449


  1.  


Перевірна робота. Перевірка мовних знань і вмінь за темою «Дієслово»



  1.  


Аналіз контрольної роботи. Повторення вивченого протягом  року.
450-456


  1.  


Повторення вивченого протягом року.
457-461


  1.  


Повторення вивченого протягом року.
462-466


  1.  


Повторення вивченого протягом року.
467-470







Календарно-тематичне планування 
4 клас
за оновленою програмою (2016 р)
119 годин
І семестр – 64 години (4 години на тиждень)
ІІ семестр – 55 годин (3 години на тиждень), або
  3,5 години на тиждень, з них (0,5+0,5)один раз на тиждень УРЗМ      
(за підручником: Вашуленко М. С., Мельничайко О. І., Васильківська Н. А.Українська мова.  Підруч. для 4 кл. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2015) 



 
№ уроку


Тема уроку
№№ завдань
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
Примітка

                                                                                Мова і мовлення
  1.  


Мова – безсмертний скарб народу.
 1-7
Учень/учениця:
пояснює значення мови в житті народу; упізнає старі й нові слова в наукових і художніх текстах;
знає основні ознаки культури усного і писемного мовлення; володіє лексичними засобами її вираження з огляду на ситуацію та учасників спілкування
знаходить у тексті зачин, основну частину, кінцівку (завершення);
самостійно формулює тему і мету (основну думку) тексту; добирає заголовок, який відповідає темі або основній думці тексту;
виявляє в тексті слова, які містять важливі відомості тексту;
зв’язує два речення за допомогою особових займенників (він, цей, такий у різних родах і числах), слів тоді, спочатку, потім, по-перше, по-друге, нарешті тощо;
ділить текст на частини за поданим планом і самостійно у процесі навчальної роботи;
записує кожну частину тексту з абзацу;
аналізує в навчальній роботі тексти-міркування; виявляє в текстах-міркуваннях твердження, доказ та висновок; будує в навчальній роботі тексти-міркування; бере участь у їх удосконаленні;
робить спробу написати замітку до класної (шкільної) стінгазети; пише лист, адресований близькій людині, ровеснику


  1.  


Збагачення мови новими словами
8-11 

  1.  


Культура спілкування.
12-17 

Текст

  1.  


Закріплення поняття про будову тексту. Тема і   мета висловлювання. Заголовок.
18-20 

  1.  


Слова, найважливіші для висловлювання думки в 
реченні, тексті.
 21-24

  1.  


Засоби зв’язку речень у тексті.
 25-28

  1.  


Поділ тексту на частини. Складання  плану.
Спостереження за роллю абзаців у тексті.
 29-32

  1.  


Урок розвитку мовлення


  1.  


Особливості змісту та побудови тексту-міркування.
 33-36

  1.  


Особливості текстів-описів. Мета цих текстів.
 37-41

  1.  


Порівняння художнього і науково-популярного
описів.
 42-45

  1.  


Замітка до газети.
46-49 

  1.  


Власне висловлювання. Побудова есе.


  1.  


Узагальнення знань і вмінь за розділом «Текст»


  1.  


Перевірна робота. Контрольне списування.


Речення



  1.  


Аналіз перевірної роботи. Узагальнення вивченого
Про види речень за метою висловлювання та
інтонацією.
 50-52

  1.  


Основа речення. Зв’язок слів у реченні.
54-57 

  1.  


Урок розвитку зв’язного мовлення.


  1.  


Установлення зв’язків між словами в реченні. Скла-
дання речень за схемами.
58-62 

  1.  


Поняття про однорідні члени речення. Головні  і
другорядні члени речення. Кома при однорідних
членах речення.
63-65 

  1.  


Поєднання однорідних членів речення за допомогою
 інтонації, сполучників. Інтонація перелічування
 і протиставлення.
 66-69

  1.  


Складання речень з однорідними членами. Поширен-
ня їх залежними словами. Граматичні питання
до однорідних членів речення.
70-73 

  1.  


Перевірна  робота: Диктант № 1


  1.  


Аналіз результатів контрольної роботи. Повторення
вивченого


Слово. Значення слова. Частини мови



  1.  


 Слово. Значення слова
 74-78

  1.  


Значущі частини слова. Розрізнення спільнокореневих
слів і форм одного й того самого слова
 79-83

  1.  


Спостереження за словами, що належать до різних
частин мови, та службовими словами.
84-86 

  1.  


Урок розвитку зв’язного мовлення.



Іменник


  1.  


Повторення вивченого про іменник як частину мови.

 87-91

  1.  


Іменники-синоніми, іменники-антоніми. Однозначні
 і багатозначні іменники. Пряме і переносне
значення іменників.
 92-96

  1.  


Рід і число іменників.
 97-99

  1.  


Відмінювання іменників. Початкова форма
 іменника
 100-106

  1.  


Відмінювання іменників. Початкова форма
 іменника


  1.  


Розрізнення відмінків іменників з однаковими
закінченнями.
 107-110

  1.  


Чергування кінцевих приголосних основи в
іменниках різного роду в  давальному і місцевому
відмінках.
111-115 

  1.  


Урок розвитку зв’язного мовлення.



  1.  


Чергування голосних у коренях іменників жіночо-
го та чоловічого роду в однині.
116-120 

  1.  


Контрольна робота: письмовий переказ


  1.  


Аналіз контрольної роботи
Практичні вправи на закріплення вивченого матеріалу


  1.  


Правопис закінчень іменників жіночого роду на
– а (– я) в родовому відмінку однини.
121-124 

  1.  


Правопис закінчень іменників чоловічого роду в
родовому відмінку однини (листка, лісу).
 125-128

  1.  


Правопис закінчень іменників чоловічого та жіночого
 роду в орудному відмінку однини.
 129-133

  1.  


Правопис іменників жіночого роду з основою на приголосний в орудному відмінку однини


  1.  


Правопис закінчень іменників чоловічого роду на
– р в орудному відмінку однини.
134-136 

  1.  


Правопис закінчень іменників чоловічого роду в
давальному і місцевому відмінках однини.
137- 140

  1.  


Правопис закінчень іменників у множині.
 141-146

  1.  


Урок розвитку зв’язного мовлення.



  1.  


Уживання іменників з прийменниками в різних
відмінках.
 147-150

  1.  


Контрольна робота: Перевірка знань з мови
 («Іменник»)


  1.  


Аналіз результатів контрольної роботи. Повторення
вивченого


  1.  


Виконання вправ із підручника та із зошитів для
оцінювання навчальних досягнень  й з підготовки до ДПА


Прикметник

  1.  


Повторення вивченого про прикметник як частину мови
 151-154

Немає коментарів:

Дописати коментар