Природознавство

Календарно-тематичне планування 
1 клас
за оновленою програмою (2016 р)
68 годин (2 години на тиждень)
(За підручником: Гільберг Т. Г., Природознавство. Підруч. для 1кл. – К.: Генеза, 2012.)
Дата

Тема уроку
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
Примітки
НАВКОЛИШНІЙ СВІТ
1


Екскурсія. Природа навколо нас
Учень/учениця:
розповідає, чому любить природу;
наводить приклади бережного ставлення до природи;
має уявлення про природу і навколишній світ; тіла неживої та живої природи; природні та штучні тіла; про прилади, за допомогою яких досліджують природу;
називає органи чуття людини, ознаки організмів;
розуміє, які умови, необхідні для життя; значення природи для життя людини;
уміє групувати тіла неживої і  живої природи, рукотворні (штучні) та природні тіла за їхніми ознаками;
спостерігає дрібні деталі на поверхні тіл за допомогою лупи;   за демонстрацією дослідів;
застосовує правила поведінки у природі.

2


Людина і природа: чому ми любимо і бережемо природу?

3


Природні та штучні тіла.

4


Жива і нежива природа

5


Тіла неживої природи

6


Організми та їхні ознаки

7


Умови, необхідні для життя

8


Екскурсія. Ознайомлення з об’єктами  живої та неживої природи

9


Як людина пізнає світ

10


Спостереження і досліди – методи вивчення природи

11


Прилади, необхідні для пізнання природи

12


Практична робота. Дослідження дрібних деталей предметів за допомогою лупи.

13


Значення природи для людини

14


Із чого людина виготовляє предмети вжитку

15


Бережливе ставлення до природи

16


Екскурсія. Спостереження за осінніми змінами у живій та неживій природі

НЕЖИВА ПРИРОДА
17


Сонце та його значення для життя на Землі
Учень/учениця:
має уявлення про значення Сонця, повітря, води та ґрунту для життя на Землі;
знає деякі властивості повітря, води, піску, глини;
розуміє значення повітря, води, ґрунту для рослин, тварин, людини;
уміє досліджувати деякі властивості повітря, води, ґрунту;
наводить приклади  економного використання води в побуті.

18


Повітря

19


Практична робота. Ознайомлення з властивостями повітря.

20


Значення повітря для живої природи.

21


Вода в природі та житті людини

22


Практична робота. Ознайомлення з властивостями води.

23


Значення води у природі та житті людини.

24


Ґрунт

25


Значення ґрунту для живої природи.

26


Практична робота. Ознайомлення з властивістю піску та глини пропускати воду.

27


Екскурсія. Спостереження за зимовими змінами у живій та неживій природі


ЖИВА ПРИРОДА
28


Рослини, їхня будова.  
Учень/учениця:
має уявлення про приналежність рослин і тварин до живої природи; про будову рослин;
розрізняє дерева, кущі, трав’янисті рослини; листяні та хвойні рослини;
називає ознаки комах, риб, птахів і звірів;
наводить приклади використання дикорослих та культурних рослин;
розповідає про життя диких та  свійських тварин;
уміє доглядати за кімнатними рослинами; за домашніми або свійськими тваринами;
застосовує  правила поведінки у природі.

29


Практична робота. Вивчення будови рослин за наочністю.

30


Дерева, кущі, трав’янисті рослини рідного краю.

31


Листяні та хвойні рослини

32


Дикорослі та культурні рослини

33


Кімнатні рослини

34


Догляд за кімнатними рослинами

35


Практична робота. Догляд за рослинами у класі

36


Лікарські рослини рідного краю.

37


Першоцвіти.

38


Охорона рослин.

39


Практична робота. Упізнавання дерев, кущів і трав за наочністю.

40


Тварини

41


Дикі і свійські тварини

42


Тварини – домашні улюбленці

43


Комахи

44


Риби

45


Птахи

46


Звірі

47


Охорона тварин

48


Екскурсія у сквер. Природа твого селища

49


Екскурсія у краєзнавчий музей

50


Навчальний дослідницький проект. Хто живе в моїй оселі? (Чим снідає кролик?)

МОЯ КРАЇНА - УКРАЇНА
51


Україна – моя Батьківщина.
Учень/учениця:
має уявлення про карту України;
знає назву своєї країни та її столиці, найбільшої річки;
розпізнає за наочністю ліси і луки, гори, озеро, річку, море; окремих представників рослинного та тваринного світу України;
наводить назви 3-4-х представників рослинного та тваринного світу;
розповідає про рослини та тварин України (на прикладах);
пояснює, що таке природні багатства України (на прикладах);
розповідає, чому природа України неповторна (на прикладах).

52


Карта України.

53


Різноманітність природи України: гори, моря, річки, озера, луки, ліси.

54


Екскурсія до лісу. Упізнавання листяних та хвойних рослин.

55


Бурий ведмідь – найбільший звір України.

56


Найменша пташка України – золотомушка.

57


Медоносна бджола.

58


Сом – найбільша прісноводна риба.

59


Екскурсія до річки. Хто в річці живе?

60


Україна – і для себе, і для світу (пшениця, соняшник, мед, ін.).

61


Екскурсія в поле. Озимина.

62


Екскурсія на виробництво. З чого печуть хліб?

63-64


Навчальний проект. Бджолиний подарунок (мед) (Хліб – всьому голова)

65


Практична робота. Добування олії із насіння соняшника.

66


Екскурсія на виробництво. Як виробляють олію?

67


Як сорочка в полі виросла?

68


Підсумковий урок














Календарно-тематичне планування 
2 клас
за оновленою програмою (2016 р)
68 годин (2 години на тиждень)
(за підручником: Гільберг Т.Г., Сак Т. В. Природознавство: Підруч. для 2 кл. – К.: Генеза, 2012)
Дата за планом
Скориг. дата
Тема уроку
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
Примітка

Спостереження за порами року
1.


Земля та її форма. Глобус – модель Землі.
Учень/учениця:
має уявлення про явища природи;
рухи Землі;
про причини зміни пір року на Землі;
вплив Сонця на сезонні зміни у природі;
наводить приклади явищ природи, які повторюються;
знає основні сторони горизонту призначення гномона; тривалість доби, року;
вимірює довжину тіні гномона;
спостерігає за видимим рухом Сонця на небі
Учень/учениця:
називає групи птахів (за переміщенням відповідно до пір року); наводить приклади перелітних та осілих птахів своєї місцевості; тварин, які змінюють забарвлення хутра; які готують запаси кормів; які готуються до зимової сплячки; однорічні та багаторічні рослини своєї місцевості; називає теплові процеси (нагрівання, випаровування, конденсація); водойми рідного краю;пояснює кругообіг води у природі;
розрізняє види водойм; визначає покази термометра за малюнками;спостерігає досліди, що демонструють властивості води; кругообіг води у природі за допомогою діючої моделі; за природою та погодою восени у групі та індивідуально;
фіксує результати вимірювання довжини тіні від гномона у таблиці; знає правила збирання грибів; розпізнає найпоширеніші плоди і насіння рослин своєї місцевості;

2.


Чому на Землі бувають день і ніч. Обертання Землі навколо осі. Доба (с.7 – 9)

3.


Чому на Землі існують пори року. Обертання Землі навколо Сонця. Рік  (с. 10 – 11)

4.


Явища природи. Вплив Сонця на сезонні явища в природі.

5.


Три стани води в природі.

6.


Зміна стану води за  нагрівання та охолодження. Термометр.( с. 21 – 25)

7


Утворення хмар. Опади.

8


Колообіг води в природі. (с. 28 – 30)

9


Повітря. Температура повітря. Практична робота. Визначення показів термометра за ма­люнками. (с. 26- 27)

10


Вимірювання температури. Практична робота: Вимірювання температури повітря та води

11


Рух повітря. Вітер.

12


Погода та її складові. Спостереження за явищами природи та погодою(с. 31 – 34)

13


Екскурсія. Явища природи та складові погоди

14


Народні прикмети та прогноз погоди. Перевірна робота


Природа восени (18 годин)
15


Ознаки осені. Осінні явища у живій та неживій природі. . ( с. 15 – 18)
отруйні та їстівні гриби своєї місцевості; описує особливості рослин, поведінку тварин своєї місцевості восени; ознаки осені в неживій природі; складові погоди; красу природи восени та позитивні емоції, які вона викликає;пояснює: значення плодів у розповсюдженні насіння у природі; причини відльоту птахів у вирій; перевіряє народні прикмети передбачення погоди восени; спостерігає за погодою свого краю восени; фіксує результати вимірювання температури; знаходить необхідну інформацію (за завданням учителя) в підручнику або інших джерелах знань (енциклопедіях, довідниках, науково-популярних виданнях) про природу восени, бере участь в обговоренні здобутої інформації; обговорює у групі власні спостереження за природою; правила поведінки у природі, спрямовані на його збереження; дотримується інструкцій і правил техніки безпеки під час екскурсій, спостережень, демонстраційних дослідів, вимірювань; презентує творче завдання

16


Екскурсія. Спостереження за явищами природи восени (у лісі, парку).

17


Рослини восени. (с. 35 – 37)

18


Поширення плодів та насіння у природі (с. 41 – 45)

19


Гриби: їстівні та отруйні. Правила збирання грибів. Практична робота: Розпізнавання їстівних та отруйних грибів за наочністю
(с.45-48)

20


Тварини восени. Як тварини готуються до зими. (с. 48…)

21


Звірі восени. Підготовка звірів до зими. (с. 54 – 57)

22


Птахи восени. Перелітні та осідлі птахи. (с. 51 – 54)

23


Навчальний проект. Пташка року України.

24


Комахи восени (с.50- 51)

25


Взаємозв’язки у природі восени (с. 57 – 59)

26


Праця людей восени.

27


Охорона рослин і тварин. Перевірна робота

28


Навчальний проект. Збережемо життя ялинці



Природа взимку
29


Зимові явища у живій та неживій природі. (с.62 – 63)
Учень/учениця:описує ознаки зими в неживій природі;
називає три стани води; знає правила поведінки на льоду під час катання на ковзанах, санках; розпізнає хвойні рослини своєї місцевості; зимуючих птахів своєї місцевості; характеризує особливості замерзання
води; властивості льоду; стан дерев, кущів, трав’янис-тих рослин узимку;зміну стану води при замерзанні;
знаходить інформацію (за завданням учителя) в підруч-нику або інших джерелах знань (енциклопедіях, довідниках, науково-популярних виданнях) про природу взимку, обговорює знайдену інформацію;
спостерігає: за природою взимку у групі та індивідуаль-но; за формою сніжинок, інею, паморозі, бурульок;
фіксує результати вимірювання довжини тіні від гномона у таблиці; обговорює у групі: результати спостережень за природою взимку; як можна допомог-ти тваринам; презентує виконане творче завдання;
перевіряє народні прикмети про погоду взимку;


30


Екскурсія в природу. Спостереження за явищами природи взимку (у лісі, парку)

31


Замерзання води. Лід. Практична робота. Сніг і лід – це вода. Порівняння властивостей льоду та снігу. (с. 64 – 66)

32


Ожеледиця, заметіль – явища природи. Практична робота. Дослідження сніжинок за допомогою лупи та малюнками. (с. 64 – 66)

33


Рослини взимку (с.69 – 73)

34


Звірі взимку. Турбота людей про тварин взимку(с. 77-81)

35


Зимуючі та осілі птахи. Як допомогти птахам

36


Навчальний проект. Пташина їдальня

37


Праця людей взимку

38


Взаємозв’язки у природі взимку Перевірна робота


Природа навесні (17 годин)
39


Весняні явища у живій та неживій природі.(с. 82- 84)
Учень/учениця:
розпізнає ранньоквітучі трав’янисті рослини своєї місцевості;
характеризує ознаки неживої природи навесні; весняні зміни у житті рослин і тварин; весняні роботи людей на городах, полях та  в садах своєї місцевості; характеризує властивості повітря;
спостерігає та виконує деякі досліди, що демонструють властивості повітря; спостерігає: за природою навесні у групі
та індивідуально; за погодою у групах і описує її стан;
фіксує результати вимірювання довжини тіні від гномона у таблиці; пояснює: причину виникнення вітру; причину прильоту птахів; зв’язки у живій та неживій природі навесні;
описує красу природи навесні та позитивні емоції, які вона викликає; прагне оцінювати власний внесок у збереження природи; перевіряє прогнозування погоди за народними прикметами; шукає інформацію (за завданням учителя) в підручнику або інших джерелах (енциклопедіях, довідниках, науково-популярних виданнях) про природу навесні, бере участь в обговоренні здобутої інформації; обговорює у групі результати спостережень за природою навесні; заходи щодо
охорони тварин; первоцвітів; презентує виконане творче завдання

40


Екскурсія. Спостереження за явищами природи навесні

41


Відлига. Льодохід. Повінь.

42


Рослини навесні. Сокорух. Розвиток бруньок, цвітіння

43


Ранньоквітучі трав'янисті рослини.

44


Практична робота: Розпізнавання органів трав'янистих рослин

45


Екскурсія у весняний ліс: Ранньоквітучі рослини

46


Тварини навесні. Комахи (с.97 – 99)

47


Звірі навесні. Піклування про потомство (с.107 – 109)

48


Птахи навесні. Повернення перелітних птахів. (с.100 – 102)

49


Пора гніздування Облаштування гнізд, насиджування та виведення пташенят (с. 102 – 105)

50


Охорона птахів (с.105 – 106)

51


Праця людей навесні. (с.110 -112) Перевірна робота


Природа влітку (18 годин)
52


Ознаки літа. Нежива та жива природа влітку.(с.115 – 120)
Учень/учениця:
наводить приклади лісових ягід; лікарських (цілющих) рослин; тварин лісу; рослин і тварин прибережної зони і водойм; рослин і тварин луків; пояснює зв’язки уживій природі на прикладі луки (лісу, водойми); описує красу природи навесні та позитивні емоції, які вона викликає; обговорює у групі необхідність і заходи щодо збереження природи; прагне оцінювати власний внесок у збереження природи; шукає інформацію (за завданням учителя)  в підручнику або інших джерелах (енциклопедіях, довідниках, науково-популярних ви-
даннях) про природу влітку, бере участь в обговоренні здобутої інформації; розуміє принцип дії сонячного годинника; значення квітів у житті людини; презентує виконане творче завдання; перевіряє народні прикмети про живу і неживу природу влітку; дотримується правил поведінки біля водойм, у лісі

53


Сонячний годинник.(с.117)  Які рослини можуть слугувати годинником.

54


Рослини лісу влітку. (с.120-122)

55


Тварини лісу (с.124 – 127)

56


Охорона лісу. Правила поведінки у лісі влітку.
 (с.127 – 128)

57


Екскурсія до лісу. Правила поведінки в лісі

58


Рослини і тварини луків. (с.129 -131)

59


Рослини і тварини прісних водойм (132 – 134)

60


Лікарські рослини (с. 143 -145)

61


Отруйні рослини. Практична робота: Розпізнавання отруйних рослин рідного краю за ілюстраціями

62


Людина і природа. Діяльність людини у природі.
(с. 135 – 138)

63


Взаємозв’язки у природі влітку  Перевірна робота

64


Червона книга України. (с.138 – 140)

65


Навчальний проект. Добра справа для природи

66


Екскурсія. Спостереження за ознаками літа, що наближається.

67


Охорона природи

68


Екскурсія у будинок природи (відділ природи краєзнавчого музею)




Календарно-тематичне планування 
3 клас
за оновленою програмою (2016 р)
68 годин (2 години на тиждень)
(за підручником: Гільберг Т.Г., Сак Т. В. Природознавство: Підруч. для 3 кл. – К.: Генеза, 2013)

№ уроку


Тема уроку
Стор.
Дата
Примітки
1.   


Різноманітність природи. Пізнання природи людиною .
4-7
Учень/учениця: називає методи пізнання природи;
характеризує різноманітність живої і неживої природи

ВОДА
2.   


Вода в природі. Властивості рідин на прикладі води Практична робота: Порівняння властивостей води та інших рідин
8-14
Учень/учениця:
називає властивості води; способи опріснення води; температуру плавлення льоду та кипіння води;
спостерігає та виконує деякі досліди, що демонструють властивості води;
наводить приклади розчинних та нерозчинних у воді речовин; використання води у побуті;
природних водойм України;
досліджує розчинність речовин, що використовуються у побуті (солі, цукру, соди, борошна, крохмалю, піску, глини, повітря ін.);
пояснює властивості води у природі; існування води у трьох станах як основну умову існування життя на Землі; значення води для судноплавства;
утворення ярів, ущелин та печер;
розуміє важливість вивчення властивостей води для практичних потреб людини.
називає приклади практичного використання людиною знань про властивості води

3.   


Вода в природі. Три стани води. Температура плавлення льоду та кипіння води


4.   


Вода — розчинник. Розчинні та нерозчинні речовини
14-17

5.   


Прісна та морська вода. Розподіл запасів прісної води на Землі
18-21

6.   


Робота води в природі
22-25

7.   


Як людина використовує властивості води? Практична робота: Дослідження розчинності речовин, що використовуються у побуті.
25-28

8.   


Охорона водойм  Перевірна робота
167-168

ПОВІТРЯ
9.   


Газоподібні речовини. Повітря як суміш речовин, його склад та властивості.
29-31
Учень/учениця:
називає склад повітря та його властивості (пруж-ність, теплопровідність, розширення при нагріва-нні); приклади джерел забруднення повітря;
пояснює значення кисню для життя людини; дослі-ди, що підтверджують погану теплопровідність по-вітря, його пружність,розширення при нагріванні;
розуміє, що повітря над сушею нагрівається й охо-лоджується швидше, ніж над водною поверхнею;
спостерігає досліди, які демонструють властивості повітря та ґрунту; розуміє важливість вивчення властивостей повітря для практичних потреб люди-ни; називає приклади практичного використання людиною знань про властивості повітря

10.   


Практична робота: Дослідження властивостей газоподібних речовин на прикладі повітря.Розширення газів за нагрівання
32-34

11.   


Рух повітря.  Поняття про виникнення вітру
34-37

12.   


Як людина використовує властивості повітря?


13.   


Навчальний проект. Звідки береться пил?


14.   


Охорона повітря . Перевірна робота
37-40

КОРИСНІ КОПАЛИНИ. ҐРУНТИ
15.   


Корисні копалини – гірські породи, які використовує людина
41-44
Учень/учениця:
має уявлення про гірські породи, корисні копалини та способи їхнього видобутку; про склад ґрунту;
розпізнає гірські породи;
наводить приклади корисних копалин у різних станах;
розуміє значення корисних копалин для людей та необхідність їхнього збереження;
розрізняє зразки корисних копалини у колекції;
описує використання корисних копалин у господар-ській діяльності людини;
висловлює власне ставлення до корисних копалин та економного використання їх;
характеризує значення ґрунту у природі і для життя людей;
пояснює роль живих організмів в утворенні ґрунту;
моделює життєві ситуації, вибирає допустимі форми поведінки, які не шкодять довкіллю

16.   


Як добувають корисні копалини. Практична робота: Ознайомлення з колекцією корисних копалин. Порівняння властивостей твердих тіл на прикладі корисних копалин.
44-48

17.   


Види корисних копалин. Різноманітність корисних копалин та використання їх людиною.


18.   


Значення корисних копалин для людини.


19.   


Ґрунт — важливе тіло природи. Родючість – основна властивість ґрунту.
53-55

20.   


Склад ґрунту.  Практична робота: Виявлення повітря та води у складі ґрунту.


21.   


Хто живе у ґрунті? Роль живих організмів в утворенні ґрунту.


22.   


Значення і охорона ґрунтів. Перевірна робота
55-59



ЕНЕРГІЯ В НАШОМУ ЖИТТІ
23.   


Що таке енергія
60-63
Учень/учениця:
характеризує Сонце як невичерпне джерело енергії;
називає відновлювальні джерела енергії;
має уявлення про перетворення енергії Сонця в інші види енергії;
знаходить інформацію й готує у групах розповідь про: шляхи втрати тепла у будинку; способи економії тепла та електроенергії у будинку;
виготовляє плакат, презентує і захищає його зміст, знаходить спосіб його практичного застосування;
висловлює власну думку щодо збереження тепла та електроенергії у побуті;
застосовує знання для охорони природи і збереження тепла та електроенергії у побуті

24.   


Паливні корисні копалини (вугілля, нафта, газ, торф) та їхнє використання людиною.


25.   


Невичерпні джерела енергії (Сонце, вітер і вода) та їхнє використання людиною.


26.   


Побутові прилади, які споживають енергію. Як потрібно економити електроенергію
73-76

27.   


Навчальний проект: Як зберегти тепло і світло в нашому домі?


28.   


Поняття про збереження тепла та електроенергії у побуті.Перевірна робота
70-76

ЖИВІ ОРГАНІЗМИ ТА СЕРЕДОВИЩА ЇХНЬОГО ІСНУВАННЯ
29.   


Рослини — живі організми Різноманітність рослин
77-83


Учень/учениця:
має уявлення про віруси;
знає способи розмноження рослин; рослини і тварини рідного краю, які потребують охорони; правила поведінки у природі; умови розвитку рослин;
наводить приклади квіткових і хвойних рослин своєї місцевості; культурних рослини своєї місцевості; найпоширеніших диких тварин своєї місцевості; свійських тварин своєї місцевості;
описує зовнішній вигляд, характерні особливості представників комах, риб, птахів, звірів (на прикладах і своєї місцевості);
порівнює хвойні і квіткові рослини, встановлює їх відмінність;
зовнішній вигляд та особливості будови комах, риб, птахів, звірів і встановлює їх відмінність;
характеризує: органи рослини; значення диких і свійських тварин у житті людини (на прикладі своєї місцевості); роботу людини з охорони природи;
значення бактерій для природи; значення грибів для природи;
пояснює роль рослин в утворенні поживних
речовин і кисню; для чого створена Червона книга України, Державні заповідники, ботанічні сади;
уміє розмножувати рослини різними способами;
розрізняє їстівні та отруйні гриби своєї місцевості;
висловлює свої емоції від споглядання об’єктів природи;
оцінює свою роль в охороні природи; вплив
людини на природу;
наводить приклади залежності людей, у тому числі їхніх емоційноестетичних потреб, від природи;
бере участь в обговоренні вибору оптимальних форм поведінки, спрямованих на збереження природи;
здобуває (за вказівкою вчителя) необхідну інформацію з підручника, інших джерел знань (енциклопедії, довідники) про тварин і рослин свого регіону, обговорює здобуті дані;
проводить спостереження під час екскурсії «Різноманітність рослин і тварин рідного краю»

30.   


Хвойні та квіткові рослини. Практична робота: Розпізнавання квіткових рослин за наочністю
84-87, 97-99

31.   


Розмноження квіткових рослин.
84-87

32.   


Як виростити нову рослину без насіння. Практична робота: Розмноження кімнатних рослин
88-90

33.   


Навчальний проект: Теплиця на моєму підвіконні


34.   


Однорічні та багаторічні рослини.


35.   


Умови розвитку рослин
87-88

36.   


Пристосування рослин до умов середовища (світло, тепло, вода, родючість ґрунту).
91-94

37.   


Культурні рослини.
94-97

38.   


Значення рослин у природі та для людини. Перевірна робота 


39.   


Тварини. Різноманітність тварин
100-103

40.   


Розмноження та розвиток тварин, піклування про потомство.


41.   


Комахи
103-106

42.   


Риби
106-109

43.   


Земноводні і плазуни.


44.   


Птахи
109-112

45.   


Звірі, або ссавці
112-115

46.   


Рослиноїдні, м’ясоїдні, всеїдні тварини.
115-118

47.   


Ланцюги живлення.


48.   


Свійські тварини та дикі тварини.
118-120

49.   


Пристосування тварин до життя в різних умовах.


50.   


Гриби — живі організми. Будова грибів.
121-123

51.   


Значення грибів у природі
121-125

52.   


Бактерії . Значення бактерій у природі і для людини.
126-127

53.   


Навчальний проект: Добра справа для природи


54.   


Охорона рослинного і тваринного світу. Червона книга України
129-134

55.   


Державні заповідники. Ботанічні сади.  
134-141

56.   


Екскурсія.: Ознайомлення з розмаїттям рослинного і тваринного світу рідного краю.


57.   


Заповідні території рідного краю
Перевірна робота 
169-170


ЛЮДИНА ТА ЇЇ ОРГАНІЗМ
58.   


Організм людини. Системи органів тіла людини та їхнє значення для життя людини.
142-144
Учень/учениця:
має уявлення про організм людини, як єдине ціле;
розрізняє органи людини; системи органів людини (опорно-рухову; нервову; чуття; травлення; дихання; кровообігу);
пояснює: відмінність людини від тварин; значення для організму людини поживних речовин рослинного і тваринного походження; переваги здорового способу життя;
характеризує основні функції та особливості будови системи органів людського тіла;
дотримується правил гігієни;
уміє перевіряти власну поставу;
бере участь в обговоренні оптимальних форм поведінки, спрямованих на збереження і зміцнення здоров’я;
здобуває (за вказівкою вчителя) необхідну інформацію з підручника й інших джерел знань (енциклопедії, довідники) про особливості будови і життєдіяльності організму людини, обговорює здобуті дані

59.   


Нервова система.


60.   


Опорно-рухова система. Формування постави.
144-149

61.   


Травна система
149-150

62.   


Харчування. Правила здорового харчування. Практична робота: Аналіз запропонованого раціону харчування (або складання раціону здорового харчування).
151-153

63.   


Дихальна система. Запобігання захворюванням органів дихання.
153-155

64.   


Кровоносна система.  Значення крові в організмі людини.
155-157

65.   


Шкіра. Значення шкіри для організму людини та її гігієна.
157-159

66.   


Органи чуття . Гігієна органів чуття .
159-162

67.   


Здоровий спосіб життя.  Перевірна робота 
163-166

68.   


Екскурсія до медичного закладу. Значення системи органів тіла для життя людини.






Календарно-тематичне планування 
4 клас
за оновленою програмою (2016 р)
68 годин (2 години на тиждень)
(за підручником: Гільберг Т.Г., Сак Т. В. Природознавство: Підруч. для 4 кл. – К.: Генеза, 2015)

№ уроку


Тема уроку
Стор.

Примітки  
1.   


Вступ. Взаємозв’язки у природі.

Учень/учениця: пояснює цінність природи для життя людини; має уявлення про взаємовплив навколишнього середовища і життєдіяльності людини

Всесвіт і Сонячна система
2.   


Уявлення давніх людей про Землю й Всесвіт.

Учень/учениця:
має уявлення про давні моделі Всесвіту та сучасні уявлення про нього; про зорі, сузір’я, Молочний Шлях;
називає склад Сонячної системи, теплові пояси Землі; умови, необхідні для життя живих організмів;
пояснює зв’язок між добовим та річним рухом Землі і періодичними змінами у природі;
характеризує умови на планетах Сонячної системи;
застосовує знання для задоволення пізнавального інтересу про Землю та інші планети Сонячної системи.

3.   


Сонячна система, її склад.


4.   


Сонце – зоря, центральне тіло Сонячної системи.


5.   


Планети-гіганти.


6.   


Планети земної групи.


7.   


Теплові смуги Землі та їх вплив на природу.


8.   


Земля. Добовий і річний рух Землі.


9.   


Місяць – природний супутник Землі.


10.   


Зорі. Сузір’я. Великий та Малий Віз, Полярна зоря.


11.   


Молочний  Шлях – наша Галактика. Сучасні уявлення про Всесвіт.


12.   


Навчальний проект. Таємниця далекої планети.


13.   


Підсумковий урок за розділом «Всесвіт і Сонячна система». Контроль навчальних досягнень.



План і карта
14.   


Горизонт, сторони горизонту.

Учень/учениця:
має уявлення про план місцевості, масштаб; розрізняє план і карту;
володіє елементарними прийомами читання плану і карти;
знає способи орієнтування на місцевості, деякі умовні знаки на плані та карті;
називає основні та проміжні сторони горизонту;
орієнтується на місцевості за Сонцем та місцевими ознаками;
визначає сторони горизонту за допомогою компаса;
застосовує знання про план місцевості і карту для розв’язання навчальних і життєвих ситуацій.

15.   


Орієнтування на місцевості за допомогою Сонця, компасу та місцевих ознак.


16.   


Екскурсія. Визначення сторін горизонту за допомогою Сонця, компасу та місцевих ознак.


17.   


Зображення місцевості на плані, умовні знаки. Практична робота: Читання плану місцевості


18.   


Масштаб.


19.   


Географічна карта, умовні знаки на карті.


20.   


Практична робота. Читання карти.  Порівняння карти та плану.


21.   


Підсумковий урок за розділом «План і карта». Контроль навчальних досягнень.


Природа материків і океанів
22.   


Населення  Землі.

Учень/учениця:
має уявлення про населення Землі, найбільші країни світу та їхні столиці;
показує на фізичній карті світу та називає океани й материки;
позначає на контурній карті материки та океани (або користується електронним ресурсом);
знає особливості природи океанів і материків;
порівнює природу материків;
встановлює взаємозв’язки між географічним розташуванням океанів і материків та особливостями їхньої природи;
усвідомлює необхідність охорони природних багатств материків та океанів.


23.   


Океани, материки (континенти) і частини світу на географічних картах.


24.   


Практична робота.  Читання карти світу. Нанесення на контурну карту назв материків і океанів.


25.   


Природа океанів. Тихий океан.


26.   


Природа океанів. Атлантичний океан.


27.   


Природа океанів. Індійський океан.


28.   


Природа океанів. Північний Льодовитий океан.


29.   


Навчальний проект: Подорож по дну океану.


30.   


Контроль навчальних досягнень.


31.   


Євразія – найбільший материк.


32.   


Рослинний і тваринний світ Євразії.


33.   


Африка – найспекотніший материк Землі.


34.   


Рослинний і тваринний світ Африки


35.   


Північна Америка


36.   


Рослинний і тваринний світ Північної Америки


37.   


Південна Америка


38.   


Рослинний і тваринний світ Південної Америки


39.   


Австралія — найсухіший материк


40.   


Рослинний і тваринний світ Австралії


41.   


Антарктида — найхолодніший материк


42.   


Рослинний і тваринний світ Антарктиди


43.   


Практична робота.  Робота з географічним атласом та контурною картою материків і океанів.


44.   


Навчальний проект. Материк, на який я хочу потрапити


45.   


Підсумковий урок за розділом «Природа материків і океанів». Контроль навчальних досягнень.


Природа України
46.   


Україна на карті світу. Карта України.

Учень/учениця:
має уявлення про різноманітність природи України; форми земної поверхні; види водойм;
знає розташування України на карті; правила збереження природи в рідному краї;
розуміє значення корисних копалин, водойм, ґрунтів і лісів для природи та господарської діяльності людини;
показує на карті і називає рівнини, гори, водойми, природні зони;
називає рослини і тварин різних природних зон України;
використовує географічну карту України й рідного краю для розв’язання навчальних і життєвих ситуацій.
Учень/учениця:
застосовує правила поведінки в природі;
спостерігає та фіксує результати своїх спостережень;
фотографує найцікавіші об’єкти природи рідного краю (за можливості);
дотримується правил поведінки під час екскурсій.
Учень/учениця:
знаходить декілька джерел інформації, порівнює, узагальнює та аналізує її;
орієнтується у відповідних для  свого віку словниках і довідниках;
працює з інформацією у різних формах (текст, малюнок, таблиця, діаграма, схема);
пропонує власний маршрут навчального проекту;
працює в групах, у парі;
створює презентацію за результатами проекту.

47.   


Практичні роботи.
§ Робота з географічною картою України;
§ Позначення на контурну карту столиці та міст України.


48.   


Форми земної поверхні. Рівнини і гори в Україні і в своєму краї.


49.   


Практичні роботи. Позначення на контурній карті основних форм земної поверхні та водойм України.


50.   


Корисні копалини, їх види.


51.   


Природне паливо та його запаси в Україні


52.   


Водойми України. Будова річки. Рівнинні і гірські річки.


53.   


Озера і болота. Охорона водойм


54.   


Чорне та Азовське моря


55.   


Контроль навчальних досягнень.


56.   


Ґрунти України. Охорона ґрунтів.


57.   


Розташування природних зони в Україні. Карта природних зон України.


58.   


Мішані ліси (Полісся).


59.   


Лісостеп.


60.   


Степ.


61.   


Гори. Карпати і Кримські гори


62.   


Начальні проекти. Чому ліси називають "легенями планети"?  («Добра справа для природи»)


63.   


Підсумковий урок за розділом «Природа України». Контроль навчальних досягнень.


Тіла і речовини
64.   


Тіла і речовини. Стани речовин.

Учень/учениця:
  має уявлення про  стани речовин, їх різноманітність у природі;
 досліджує   властивості твердих тіл, рідин і газів (на прикладі трьох станів води); розуміє взаємозв’язок між будою та властивостями.
застосовує  знання про властивості твердих тіл, рідин і газів  у життєвих ситуаціях.


65.   


Будова і властивості твердих тіл. Дослідження властивостей: твердих тіл на прикладі граніту, деревини, крейди (за вибором учителя).


66.   


Будова і властивості рідин і газів. Дослідження властивостей: рідин на прикладі води і молока.


67.   


Різноманітність речовин і матеріалів та їх використання людиною.


68.   


Підсумковий урок






Немає коментарів:

Дописати коментар