Образотворче мистецтво

Календарно-тематичне планування 
1 клас
за оновленою програмою (2016 р)
34 години (1 година на тиждень)
(За підручником: Трач С. К., Резніченко М. І., Образотворче мистецтво.
Підруч. для 1кл. – Тернопіль: Навчальна книга - Богдан, 2012.)
Дата за план
Скор
дата
Тема уроку
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
Прим.
І  СЕМЕСТР
Відтворення простих форм лінією, плямою, в об’ємі
1


Краса навколо нас. Робота за вибором учня «Я люблю малювати»
Учень/учениця відчуває та намагається виразити (мовленнєвими засобами та в образотворчій діяльності):
-емоційне ставлення до краси природних форм;
виявляє: -інтерес до творів образотворчого мистецтва та художньої діяльності;  
розпізнає: -прості геометричні форми;
називає (за допомогою вчителя):
-деякі художні матеріали та інструменти (олівець, фломастер, ручки, крейда, гуаш, папір, пластилін, природні матеріали);
-лінії як засіб створення образу або відтворення форм на площині
уміє (на елементарному рівні): -проводити лінії графічними інструментами та матеріалами;
намагається:      -передавати основний, узагальнений характер форми: лінією, силуетом  або в обємі (у ліпленні);
-передавати окремі складові частини форми;
- заповнювати зображенням площину аркуша;
-створювати певний за характером образ графічними засобами;
-відтворювати форму обєктів різними способами ліплення;
-користуватися графічними матеріалами, гуашевими фарбами,  пластиліном, ножицями та кольоровим папером;
-раціонально організовувати і прибирати робоче місце;
дотримується:
-правил безпечного користування  матеріалами та інструментами при виконанні тематичних завдань.

2


Форми навколишнього світу. Малювання олівцями «Прапорці та повітряні кульки»

3


Засоби створення форми. Малювання олівцями «Сяє ясне сонечко»

4


Виражальні можливості ліній. Малювання фарбами за допомогою нитки «Пригоди лінії та крапки»

5


Елементарні засоби компонування простих форм. Малювання фарбами (плямографія) «Святковий салют»

6


Силуетна форма. Аплікація з паперу «Повітряні змії»

7


Силуетна форма. Композиція з природного матеріалу «Рибки в акваріумі»

8


Прості форми в об’ємі. Ліплення з пластиліну «Равлик на листочку»

Елементарні засоби компонування простих форм
9


Композиція. Робота з акварельними фарбами «Осіннє дерево»
Учень/учениця відчуває та намагається виразити (мовленнєвими засобами та в образотворчій діяльності):
-емоційне ставлення до багатства барв у навколишній дійсності та у мистецтві;
розпізнає та називає: -матеріали та інструменти у живописі
-спектральні кольори;
-три основні та  похідні від них кольори, користується ними у  практичній діяльності;
уміє (на елементарному рівні): -користуватися палітрою;
-намічати лінію горизонту;
-складати, вирізувати та прорізувати прості силуетні форми;
намагається (на елементарному рівні):
-повністю заповнювати площину аркуша за допомогою великого зображення або рівномірного розташування зображуваних елементів;
-працювати одразу фарбами (без попереднього контуру олівцем);
-утворювати похідні кольори шляхом змішуванням основних (на палітрі та безпосередньо у роботі);
-утворювати розбілені кольори додаванням білої та чорної фарб;
-оздоблювати простими геометричними елементами силуетні форми;
-вирізати симетричну силуетну форму із застосуванням однієї або декількох осей симетрії;
має елементарне уявлення про:
-послідовність роботи над малюнком;
-основні правила організації робочого місця;
-правила безпечної та раціональної роботи  художніми матеріалами та інструментами;
дотримується правил:
-техніки безпеки при роботі з ножицями, пензлями;
прагне:
-прикрашати середовище власною художньою працею.

10


Простір. Лінія горизонту. Робота з акварельними фарбами. «Хатинка під горою»

11


Основні та похідні кольори. Малювання фарбами «Три веселі гноми»

12


Спектральні кольори. Малювання фарбами «Веселка в небі»

13


Групи теплих та холодних кольорів. Малювання фарбами «Синє небо, синє море»

14


Поняття декору. Аплікація «Святкова ялинка»

15


Витинанка. Робота з папером «Чарівні сніжинки»

16


Малювання фарбами « Ялинкова гілочка»

Зображення основних форм та їхніх частин у графіці та живописі
17


Вибір положення аркушу паперу. Робота з фарбами «Снігуронька»
Учень /ученицця виявляє емоційне ставлення (мовленнєвими засобами та в образотворчій діяльності):
-до краси зимової та весняної природи у творах мистецтва та у навколишньому світі;
аналізує (за допомогою вчителя):
-основну форму, її взаємозвязок з частинами;
розпізнає і називає:
-“холодні”  кольори та їх відтінки;
-основні та похідні кольори, відтінки кольорів (типу темно-фіолетовий, жовто-зелений);
уміє:
-малювати на площині фарбами (крейдами, фломастером)  одразу в матеріалі (без попереднього контуру олівцем);
намагається:
-раціонально організовувати робоче місце;
-повністю заповнювати аркуш зображенням;
-розміщувати зображення предметів у межах площини землі;
-передавати стан природи (зимової, весняної) засобами живопису;
має уявлення про:
-необхідність свідомого вибору положення аркуша (горизонтальне, вертикальне) залежно від форми обєкта зображення;
-виражальні можливості кольору та його роль у створенні художнього образу;
-роль осі симетрії у створенні силуетної симетричної форми;
уміє (на елементарному рівні):     
-користуватися палітрою;
-змішувати фарби з метою отримання необхідних (світлих, темних) відтінків кольорів;
дотримується:
-правил безпечного користування художніми матеріалами та інструментами.

18


Розмаїття форм. Малювання фарбами «Веселий сніговик»

19


Зображення складної форми. Робота з папером. Аплікація «Птахи і звірі»

20


Виражальні можливості ліній. Робота  графічними матеріалами «Їжачок-хитрячок»

21


Поняття плановості. Малювання з елементами набризку «Снігопад»

22


Виражальні можливості кольору. Робота фарбами «Казковий птах»

23


Створення  вітальної листівки. Аплікація «Квітка для мами»

24


Гармонія споріднених кольорів. Малювання фарбами «Весна»

25


Симетрія. Плямографія «Метелики»

26


Малювання фарбами «Вербові котики»

Цілісність форми в скульптурі та архітектурі
27


Зображення в об’ємі тварин. Ліплення з пластиліну «Мої улюбленці»
Учень/учениця відчуває та намагається виразити (мовленнєвими засобами та в образотворчій діяльності):
-емоційне ставлення до краси форм навколишнього світу;
розпізнає та називає  (з допомогою вчителя):
-прості об’ємні геометричні форми (куб, циліндр, конус, куля);
-основні складові частини будови птахів, звірів, людини, будівель;
має уявлення про:
-особливості ліплення із суцільного шматка пластичного матеріалу;
намагається:
-узгоджувати основну форму з елементами оздоблення;
-виконувати елементарні обємні зображення в техніці паперопластики;
проявляє:
-кмітливість, аналітичне мислення  у процесі виконання дидактичних вправ;
дотримується:
-правил безпечного користування художніми матеріалами та інструментами.

28


Зображення в об’ємі птахів з елементами декору. Ліплення з пластиліну «Дивовижний птах»

29


Будова фігури людини. Ліплення з пластиліну «Веселий клоун»

30


Складові частини будівлі. Конструювання з паперу «Житло гномів»

Стилізування і орнаментальне оздоблення форм у декоративно-прикладному мистецтві
31


Об’ємна форма та декор. Створення крапанки.
Учень/учениця виявляє та елементарно висловлює (з допомогою вчителя):
-своє емоційно-ціннісне ставлення до естетичного в навколишньому світі та творах мистецтва, використовуючи при цьому відомі  йому художні терміни та поняття;
має уявлення про:
-візерунок та орнамент;
-спрощення форм рослинного світу під час створення орнаменту;
-“орігамі” як вид художньої роботи з папером;
намагається:
-спрощувати на елементарному рівні природні форми;
-поєднувати силуетну форму та декор;
-виконувати обємні зображення із суцільного шматка пластичного матеріалу та прикрашати їх декором;
-раціонально організовувати робоче місце;
дотримується:
-правил безпечного користування художніми матеріалами та інструментами;
володіє:
-елементарними навичками роботи в колективі.
.

32


Декоративне прикрашання. Аплікація «Прикрашаємо торт»

33


Рослинний візерунок та орнамент. Малювання фарбами «Рушничок»

34


Оригамі як вид мистецтва. Об’ємна робота «Кролики»

35


Квілінг – сучасне мистецтво. Композиція «Колоски  й волошки»



Календарно-тематичне планування 
2 клас
за оновленою програмою (2016 р)

34 години (1 година на тиждень)
(За підручником: Трач С. К., Резніченко М. І., Образотворче мистецтво. Підруч. для 2кл. – Тернопіль: Навчальна книга - Богдан, 2013.)
Дата за планом
Скоригов.
дата
Зміст уроку
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
Примітка

Мова графіки та живопису

1


 «Мистецтво в нашому житті». Ознайомлення з видами візуальних) мистецтв, засобами виразності в них. «Сонячний день»
Учень/учениця:
милується, намагається виразити емоційне ставлення (образо-творчими та мовленнєвими засобами, мімікою) до:  різноманітності неживих об’єктів і живих істот; багатства форм і барв в навколишньому світі та творахмистецтва, їхнього гармонійного поєднання; визначає: найістотніші ознаки живопису та графіки  як видів образотворчого мистецтва; користується назвами елемен-тарних графічних і живописних     матеріалів та інструментів; прос-тих геометричних форм; різних видів і типів ліній;  основних і похідних кольорів та їхніх відтінків;має уявлення про: передачу різних за характером поверхонь графічними засобами (лінія, штрих, крапка, пляма); прийоми техніки «гратографія»;хроматичні та ахроматичні кольори; передачу кольором певного настрою залежно від стану природи (веселий, сумний, тривожний, спокійний тощо); створення друкованого зображення з використанням елементарних прийомів техніки моно(аква)типії;уміє: передавати прості за характером силуетні форми і поверхні предметів та об’єктів живої природи кольором, різнохарактерними лініями, штрихами,крапка-ми, плямою; передавати простір («земля — небо», «вода — небо») та його плановість шляхом вибору лініїгоризонту й за принципом «ближче — нижче, більше», «далі — вище, менше»; отримувати похідні кольори та їхні відтінки; раціонально організовувати й прибирати робоче місце; дотримується: правил безпечного користування художніми матеріалами та інструментами

2


Уявлення про графіку як вид образотворчого мистецтва; основні графічні матеріали та інструменти. «Айстра — зоряна квітка»

3


Засоби виразності графіки: лінія, штрих, крапка, пляма. «Хто в що одягнений?» (луска риб, пір’я птахів, кора дерев тощо)

4


Силуетно-площинне зображення квітів, дерев. Ознайомлення з технікою «гратографія». «Таємничий ліс уночі»

5


Уявлення про живопис як вид образотворчого мистецтва. Художні матеріали та інструменти художника-живописця. Монотипія «Золота осінь»

6


Колір — головний засіб виразності живопису. Малювання з натури «Щедрий урожай»

7


Основні, похідні, теплі, холодні кольори «Гарячі піски пустелі», «Синій вечір»

8


Уведення понять «хроматичні кольори», «ахроматичні кольори». Збагачення палітри колірних відтінків. «Котик мій сіренький»

Мова скульптури, архітектури й декоративно-прикладного мистецтва 

9


Скульптура як вид образотворчого мистецтва, її основні ознаки; матеріали для роботи художника- скульптора. Герої казки «Гарбузові родичі»
Учень/учениця:
милується і виявляє (мовленнєвими й образотворчими засобами): емоційне ставлення до краси, створеної руками людини; спосте-рігає, порівнює та аналізує (за допомогою учителя): різницю між скульптурним зображенням і живописним (графічним); будову та пропорції тіла людини (співвідношення між тулубом і головою, довжина рук і ніг у порівнянні з тулубом); складові частини будови тіла тварин; геометричну форму архітектурних споруд; має уявлення про: особливості скульптурного зображення, (об’ємність, опуклість, узагальненість форми); заповнення рельєфної форми простим оздобленням; прийоми пензлевого та пальцевого роз-
пису; оптимальну послідовність виконання художньо-творчого завдання; вживає (за підтримки вчителя): спеціальну термінологію у спілкуванні з приводу мистецтва (архітектура, орнамент,
рельєф, силует тощо); називає: основні складові частини будівлі (фундамент, стіни, стеля, дах, вікна, двері, куполи, брами);уміє:
 створювати на основі геометричних форм і за допомогоюелемен-тарних прийомів обробки (трансформації) паперу прості за харак-тером об’ємні зображення; виконувати силуетні зображення нескладних архітектурних об’єктів, збагачувати їх декором; на початковому рівні зображати елементи візерунків та орнаментів способом штампування; дотримується правил: техніки безпеки при роботі з різними художніми матеріалами та інструментами.

10


Поняття про об’єм і фактуру як засоби виразності скульптури. «Лісові звірята»

11


Рельєф (опуклий та заглиблений). Передавання фактури поверхні в рельєфі. «Підводне царство»

12


Елементарне поняття про архітектуру як вид мистецтва. Основні елементи архітектурних споруд. «Хатинка Бабусі-Ягусі»

13


Силуетне зображення будівель. Спроби передавання просторового явища загороджування в зображенні архітектурних об’єктів. «Чарівні куполи»

14


Декоративно-прикладне мистецтво та його засоби виразності (декоративні форми й колір, орнамент). Витинанка «Скатертина для Снігуроньки»

15


Розширення уявленнь про симетричну форму та роль вісі симетрії в її побудові. Поєднання силуетної форми й декору. «Янголятко»

Композиційні прийоми у графіці та живописі 

16


Композиційні засоби досягнення художньої виразності зображення (вибір формату, розміру зображення. Ілюстрація до казки «Заєць та Їжак»
Учень/учениця:
виявляє (на рівні вікових можливостей):
• особистісно-ціннісне ставлення до творів мистецтва та естетичного в житті, прагне до спілкування з ним;
орієнтується в поняттях та вживає:
• у спілкуванні з приводу мистецтва спеціальну термінологію (формат, пропорції, симетрія тощо);
• у художньо-творчій діяльності назви різних колірних відтінків, які використовує для передачі певного стану природи, настрою;
має уявлення про:
• деякі просторові явища (лінію горизонту, ілюзорне зменшення віддалених предметів, часткове загороджування дальніх пред-
метів ближніми);
• врівноважену та неврівноважену, симетричну та асиметричну композиції;
уміє:
• узгоджувати зображення з форматом;
• малювати великі цільні зображення, уникаючи дрібності, узгоджувати величину зображення з розміром робочої поверхні;
• повною мірою використовувати всю зображувальну площину, заповнювати малюнок кольором, не залишаючи білих прогалин між елементами зображення і тлом (у роботі на білому папері);
• передавати (на елементарному рівні) динамічний стан об’єктів;
• змішувати фарби на палітрі, досягаючи необхідних відтінків кольору;
дотримується:
• правил культури поведінки, гігієни та техніки безпеки під час виконання завдань на уроці та в самостійній художньо-творчій ро-
боті

17


Пропорції та масштаб. Елементарні поняття про будову фігури людини, її складові частини. «Улюблений казковий герой»

18


Поняття врівноваженої та неврівноваженої композиції.  Досягнення композиційної рівноваги «Морський пейзаж»

19


Досягнення композиційної рівноваги шляхом розташування на площині великих та малих елементів. «Зимові розваги»

20


Поняття композиційного центру. Виділення головного в композиції. Статична та динамічна композиції. Елементарне передавання динамічного стану об’єктів (вітер). «Хуртовина»,

21


Способи передавання глибини простору « Гарна хата»

22


Симетрія як найпростіший композиційний засіб організації площини. «Танок метеликів»,

23


Використання зображувальних можливостей кольору. Поняття про колорит, колірну гаму. Колірні асоціації. «Cвітає. Край неба палає…»

24


Відтворення глибини простору за допомогою кольору, деталізації переднього плану та методу загороджування. « Весняна галявина»
Композиційні прийоми в скульптурі та декоративно-прикладному мистецтві

25


Розширення поняття про пропорції тварин, тіла людини. Герої казки «Буратіно»
Учень/учениця:милується та виражає емоційне ставлення (мімікою, мовленнєви-ми й образотворчими засобами):
 до краси явищ навколишнього світу та рукотворної краси;
орієнтується в поняттях і вживає: у спілкуванні з приводу мистецтва спеціальну термінологію (про-порції, орнамент, рослинний та геометричний візерунок, декора-тивний, ритм, панно тощо);
сприймає та візуально розрізняє: круглу скульптуру і рельєф (опуклий, заглиблений); рослинний і геометричний орнамент;
має уявлення про: шляхи декоративної стилізації реальної форми;
 ритм як засіб створення орнаменту; особливості кольору в декоративному зображенні; ефекти поєднання великих і дрібних елементів у декоративній композиції;              
    уміє: узгоджувати зображення з форматом; в об’ємному зображенні створювати виразну пластичну форму; вирізати симетричні форми; використовувати різноманітні прийоми обробки паперу при роботі в техніці паперопластики;
дотримується: правил безпечного користування художніми матеріалами та інструментами, ножицями, клеєм;
володіє: навичками раціональної організації робочого місця; елементарними навичками роботи в колективі;
прагне: прикрашати середовище власними художніми виробами.

26


Формування художньо-конструктивних навичок створення статичного чи динамічного образу в скульптурі «У зоопарку»

27


Декоративна стилізація форми. Створення декоративних образів в об’ємі. «Паперові диво-квіти»

28


Народна іграшка. Поняття про особливості декоративного образу тварин. «Дивовижні коники і баранці»

29


Ознайомлення з традиціями писанкарства в Україні. Колірна гама, символіка писанок різних регіонів України. «Великодні писанки»

30


Використання стилізації та ритму як засобів створення орнаменту. Види орнаменту. «Українська сорочка»

31


Вибір формату, виявлення головного та другорядного під час створення декоративної композиції. «Пташка серед квітів»

32


Ознайомлення з різноманітними прийомами обробки паперу: складанням, вирізуванням, гофруванням, прорізуванням, скручуванням. «Чарівна ваза»

33


Прийоми обробки паперу «Панно з квітами» (колективна форма роботи)

34


Засоби виразності декоративно-прикладного мистецтваСтворення композиції у стилі витинанки  «Літній день»

35


Урок узагальнення
















Календарно-тематичне планування 
3 клас

за оновленою програмою (2016 р)
34 години (1 година на тиждень)

(За підручником: Трач С. К., Резніченко М. І., Образотворче мистецтво. Підруч. для 3 кл. – Тернопіль: Навчальна книга - Богдан, 2013.)
        

Дата за планом
Скоригов.
дата
Зміст уроку
Стор. в підруч.
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
Примітки
У майстернях графіка та живописця
1


В гостях у художників.  Королівство графіки. «Які бувають дерева. (радісне, сумне, сердите, хворе, старе та ін.)
4-11
Учень/учениця: милується та виражає емоційне ставлення (мімікою, мовленнєвими й образотвор-чими засобами): до краси навколишнього світу та природи, відображеної у творах графіки й живопису;
розпізнає: графічні та живописні твори;
має елементарне уявлення про:  ритм як засіб виразності; споріднені кольори, кольорові конт-расти та нюанси; особливості роботи акварельни-ми фарбами технікою «по-мокрому»;
знає та називає: головні виражальні засоби графіки та живопису; основні матеріали й інстру-менти художника-графіка та живописця;
розуміє та пояснює: значення кольору в графічних творах; вибір колірного вирішення в творах живопису;
 уміє: використовувати графічні та живописні
матеріали й інструменти для виконання практи-чного завдання; передавати рух у природі (вітер, хвилі) графічними засобами; користуватися паліт-рою; утворювати відповідно до задуму відтінки кольорів шляхом змішування фарб;передавати глибину простору шляхом загороджування об’єк-тів другого плану об’єктами пер-шого плану;  раціонально організовувати робоче місце та прибирати його;
дотримується:правил техніки безпеки при створенні графічних і живописних творів

2


Основні засоби виразності графіки.  Виконання ілюстрації до вірша графічними засобами. «Сад»
12-15

3


Ритм і рух. Передавання руху і ритму графічними засобами. «Вітер з гаєм розмовляє».
16-21

4


У майстерні художника – живописця. Малювання фарбами композиції «Дарунки осені».
22-25

5


Колір, як засіб вираження образу. Колірний контраст. Створення фарбами композиції «Розбурхане море»
26-30

6


Відтінки та нюанси у живописі. Споріднені кольори. Гармонія споріднених кольорів. «Осінь золотиста барвами горить».
31-34

7


Гуаш як художня техніка. Прийоми та способи вираження. «Вечір на сопілці грає».
35-38

8


Акварель як художня техніка. Прийоми та способи зображення. Виконання колірної замальовки на вологому папері. «Дощовий день»
39-42

У майстернях скульптора, архітектора і народних майстрів
9


У майстерні художника – скульптора. Передача основної форми будови тварин у простих позах.
Робота з пластиліном. «Динозаври».
44-49
Учень/учениця:милується й виражає емоційне ставлення (образотворчими та мовленнєвими засобами, мімікою) до:краси творів скульптури й архітектури;рукотворної краси предметів побуту;
розпізнає:твори скульптури, архітектури та декора-
тивно-прикладного мистецтва; знає та називає: види скульптури (кругла й рельєф; види рельєфу), архітектури, декоративно-приклад-ного мистецтва (художня кераміка, вишивка, ткацтво, художня обробка металу та дерева, худож-ній розпис, писанкарство); основні види гончарного посуду (глечик,куманець, горщик, миска); розуміє і пояснює:виражальні можливості об’ємної та рельєфної форми в скульптурі;значення орнамент-ттальних композицій у декоративно-прикладному мистецтві; має елементарне уявлення про:творчість скульптора, архітектора, народних майстрів;уміє:
ліпити пластичним, конструктивним та комбінова-ним способами; передавати в практичній роботі основні форми будови тіла тварин, враховуючи їхні
пропорції; узгоджувати декоративне оздоблення з
формою предмета; використовувати елементарні прийоми об’ємної трансформації паперу залежно від задуму; раціонально організовувати робоче місце та прибирати його; дотримується: правил техніки безпеки при створенні скульптурних, архітектурних і декоративно-прикладних творів.

10


Виражальні можливості об’ємної та рельєфної форми. «Запишався наш павич».
50-54

11


Архітектура та її види. Матеріали, інструменти й обладнання художника – архітектора. Аплікація «Смарагдове місто».
55-59

12


Форми, розміри та пропорції архітектурних споруд. Макетування «Гарний будиночок».
60-63

13


У гостях в майстрів декоративно – прикладного мистецтва. Ескіз вишивки для рушника.
64-69

14


Види гончарного посуду. Узгодженість декору з формою. «Декоративний глечик».
70-73

15


Паперопластика – трансформація паперу. «Зимові  квіти»


16


Художнє конструювання об’ємних форм. «Різдвяний янгол».
74-78

В гостях у художників: пейзажиста, анімаліста, портретиста, майстра натюрморту
17


Основні жанри образотворчого мистецтва. «Яким буває море.
80-85
Учень/учениця:виражає емоційне ставлення (образотворчими й мовленнєвими засобами, мі-
мікою): до різних за жанрами творів образотвор-
чого мистецтва, застосовуючи найпростіші
поняття та терміни;  знає: основні жанри образотворчого мистецтва: пейзаж (краєвид), портрет, натюрморт, анімалістичний жанр;
види пейзажу (гірський, лісовий, міський,
марина тощо); особливості будови звірів, птахів, комах; уміє (за допомогою вчителя): класифікувати твори мистецтва за жанрами; раціонально заповню-вати робочу поверхню аркуша (кольором тла, зображенням фігур та інших елементів композиції);
передавати розміщення об’єктів у просторі шляхом загородження та глибину простору за допомогою кольору при створенні пейзажу й натюрморту; від-творювати характерні особливості силуетів тварин у русі; зображати фігуру людини в русі; виділяти головне в композиції (розміром, розміщенням, кольоровим та тональним контрастом); свідомо обирає: матеріали та інструменти, відомі художні
техніки для створення роботи відповідного жанру

18


Види пейзажу. «Подорож у гори».
86-89

19


Колір як засіб передавання глибини простору. «Загадкова країна».
90-93

20


Анімалістичний жанр та його особливості. Малювання тварини (звіра, птаха, комахи).
94-98

21


Силуети тварин у русі. Рвана аплікація «Вірні друзі людини».
99-102

22


Портрет у різних видах образотворчого мистецтва. «Портрет мами» (тата, брата, сестри, бабусі, дідуся)
103-106

23


Зображення людини у русі. Аплікація «Зимові ігри та розваги».
107-109

24


Натюрморт як жанр образотворчого мистецтва. Композиція натюрморту з натури (гуаш).
110-114

25


Вербові котики. Квіти у вазі (гуаш).
115-116

Улюблені сюжети в мистецтві. Художник і театр.
26


Побутові теми у творах мистецтва. «Чудесний хор»
118-121
Учень/учениця: аналізує й інтерпретує (на еле-ментарному рівні та за підтримки вчителя):
живописні й графічні твори на теми побуту; вислов-лює елементарні судження про: ілюстрацію як малюнок до літературного твору; значення терміна «композиція» та роль ескізу в створенні композиції;
має елементарне уявлення про: професію худож-ників у театрі (декоратор,костюмер, гример тощо);
оздоблення одягу (театрального, національного та ін.) декором (вишивкою, аплікацією тощо);
уміє (на елементарному рівні та за допомогою вчителя): створювати багатофігурну композицію;
виділяти головне в композиції (розміром, розміщен-ням, кольором, контрастом);передавати образність, характер маски засобами паперопластики; переда-вати індивідуальні характеристики героїв казок через особливості зовнішніх ознак та одягу;


27


Образи людей і тварин в ілюстраціях. Ілюстрації до казок.
122-126

28


Художник  театру. Афіша до вистави.
127-132

29


Форма, колір, декор у створенні масок. Театральна маска до казкової вистави.
133-137

30


Театральний костюм. Узгодження форми одягу з декором.
 Костюм для театрального  героя.
138-141

31


Образ лялькового театру. Лялькові персонажі для вистави. Пальцеві ляльки.
145-147

Передавання настрою за допомогою кольору та декору в тематичній композиції
32


Композиція тематичного сюжету. На арені цирку.
151-154
створювати на основі елементарних прийомів тран-сформації паперу напівоб’ємні декоративні образи-маски (за умови поетапного керівництваь вчите-ля);узгоджувати просту шрифтову композицію з малюнком;передавати святковий настрій у тематич-ній композиції за допомогою кольору та декору

33


Композиція тематичного сюжету. Далекий космос


34


Малюнок за власним задумом. Літні канікули.


35


Підсумковий урок.




Календарно-тематичне планування 
4 клас
за оновленою програмою (2016 р)
34 години (1 година на тиждень)
(За підручником: Трач С. К., Резніченко М. І., Образотворче мистецтво. Підруч. для 4 кл. – Тернопіль: Навчальна книга - Богдан, 2015.)
Дата за планом
Скоригов.
дата
Зміст уроку
Стор. в підруч.
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
Примітки
Художній образ у графіці, живописі та скульптурі
1


Поняття про художній образ в мистецтві. «Спогади про літо»
6-9
Учень/учениця милується і виявляє (мовленнєвими та образотворчими засобами):
-емоційне ставлення до краси в природі та в мистецтві;
-прагнення до власної художньо-творчої праці;
Висловлює власну думку:
-про художній образ в мистецтві;
вживає(за допомогою учителя):
-у спілкуванні з приводу мистецтва спеціальну термінологію (контраст, нюанс, фактура тощо);
має уявлення про:
-основні виражальні засоби  графіки (лінія, штрих, крапка, пляма), живопису (колір), скульптури (об’єм, фактура);
називає:
-види скульптури (кругла, рельєф);
спостерігає та  порівнює:
-різницю між круглою скульптурою та рельєфом; між скульптурним зображенням та живописним (графічним);
описує й інтерпретує  (на елементарному рівні та при підтримці вчителя/вчительки):
-твори живопису, графіки, скульптури;
уміє:
-створювати виразні художні образи на площині за допомогою графічних та живописних матеріалів;
-змішувати фарби на палітрі, досягаючи необхідних відтінків кольору;
-створювати художній образ в об’ємі зручним способом ліплення;
дотримується правил:
-техніки безпеки при роботі з різними художніми матеріалами та інструментами.

2


Художній образ у графіці. «Могутні сосни»
10-13

3


Вибір графічної техніки для створення образу. «Природні стихії»
14-18

4


Колір як засіб створення образу в живописі. «Мелодія осені»
19-22

5


Вибір художньої техніки для створення образу в живописі. «Синій туман»
23-26

6


Форма, колір, декор у створенні художнього образу. «Екзотичний птах»
27-30

7


Види скульптури. Особливості створення художнього образу в об’ємі. «Мешканці казкового лісу»
31-34

8


Незвичайні матеріали художника-скульптора. «Веселий лісовик»
35-37

Художній образ у декоративно-прикладному мистецтві, архітектурі та дизайні

9


 Відмінність декоративної манери зображення від реалістичної. «Світ народної іграшки»
40-43
Учень/учениця спостерігає, милується та визначає (мовленнєвими та образотворчими засобами):
-особливості художньо-образної мови творів народних майстрів (глиняної іграшки, кераміки, петриківського розпису);
описує й інтерпретує  (на елементарному рівні та при підтримці вчителя):
-народні твори декоративно-прикладного мистецтва;
- зразки мистецтва архітектури;
має елементарне уявлення про:
-основні народні промисли України;
-          техніку, основні елементи та композиційні особливості петриківського розпису;
-значення форми та декору у творах декоративно-ужиткового мистецтва;
-залежність форми будівлі від призначення;
-способи й прийоми конструювання з паперу;
-прийоми написання слів (чисел) пензлем (паличкою, пальцем);
знає:
-різницю між конструктивним та пластичним способом ліплення;
уміє (на елементарному рівні):
-створювати виразну, цілісну декоративну форму (на площині та в об’ємі);
-створювати декоративну композицію, використовуючи елементи петриківського, косівського, опішнянського розписів;
-створювати декоративно-орнаментальну композицію з уведенням слів і чисел;
дотримується правил:
-техніки безпеки при роботі з різними художніми матеріалами та інструментами;
прагне:
-прикрашати середовище власною художньою працею.

10


Особливості декоративного образу у творах народних майстрів. «Тепло опішнянської кераміки»


11


Петриківський розпис: композиційне та колірне рішення творів. «Казкова квітка Петриківки»
44-49

12


Народне мистецтво витинанки. «Вазонова композиція»
50-53

13


Архітектура як будівельне мистецтво. «Будинок для казкового персонажа»
54-56

14


Дизайн і художнє конструювання. «Чарівний ліхтарик»
60-62

15


Шрифт і декор у створенні художнього образу. «Святкова листівка»
63-65

16


Створення художнього образу в різних техніках. «Новорічне панно» (колективна робота)


Образи природи, тварин, людей у мистецтві

17


Реалістичні та фантастичні образи в мистецтві. «Невідома планета»
68-71
Учень/учениця спостерігає, милується та виражає (мімікою, мовленнєвими та образотворчими засобами):
-емоційне ставлення до краси навколишнього світу та відображеня його в художніх творах;
використовує у спілкуванні:
-мистецтвознавчі терміни і поняття (колірна гама, колорит, плани (передній, дальній);
аналізує й інтерпретує (на елементарному рівні та при підтримці вчителя\вчительки):
- пейзажі (стан і настрій природи, колорит, роль кольору у передачі настрою);
-тематичний зміст пейзажів, портретів та анімалістичних картин;
має уявлення про:
-передавання плановості відкритого простору за допомогою кольору, тону, деталізації;
-ілюзорне зближення паралельних ліній, спрямованих у глибину відкритого простору (на елементарному рівні);
-залежність колірної гами від освітлення;
-особливості зображення голови (обличчя) людини і засоби створення виразного портретного образу;
знає:
-основні складові фігури людини;
-відмінності у технічних прийомах роботи гуашевими та акварельними фарбами;
уміє:
-передавати стан природи за допомогою графічних і живописних засобів виразності;
-відтворювати характерні особливості будови і пластичну виразність (витонченість або масивність тощо) фігури людини і тварин;
-створювати зображення тварин та людей у русі;
-використовувати прийоми трансформації паперу з метою створення виразного художнього образу;
-раціонально, вправно і безпечно працювати з ножицями та іншим необхідним приладдям;
дотримується правил:
-техніки безпеки при роботі з різними художніми матеріалами та інструментами.


18


Засоби створення художнього образу в пейзажі. «Караван у пустелі»
72-75

19


Передавання плановості відкритого простору за допомогою кольору і тону. «Морські фантазії»
76-78

20


Трансформація форми як засіб створення декоративного образу. «Декоративний образ тварини»
82-85

21


Образи фантастичних істот у творах народних художників. «Фантастична істота»
86-88

22


Образи тварин у творах художників-анімалістів. «Мій чотирилапий друг»
89-94

23


Образи людей у портретному жанрі. «Портрет казкового героя»
95-97

24


Зображення людини у статичному та динамічному станах. «Веселі старти»
98-103

25


Залежність колірної гами від освітлення. «Свято весняної природи»
79-81

Образ рідного краю в мистецтві (8 годин)

26


Художні традиції рідного краю. «Український рушничок»
106-107
Учень/учениця спостерігає, милується та виражає (мімікою, мовленнєвими та образотворчими засобами):
-емойційне ставлення до краси рідного міста, села;
розуміє (за допомогою вчителя/вчительки):
-значення образотворчого мистецтва у житті людей;
-важливість збереження пам’яток архітектури, історії, культури;
-характер художніх образів мистецьких творів; інтерпретує їх (мовленнєвими та образотворчими засобами);
-значення колірної гами, композиційних засобів і прийомів у передачі задуму автора;
має уявлення про:
-види і жанри образотворчого мистецтва, його взаємозв’язок з іншими мистецтвами;
-основні виражальні засоби образотворчого мистецтва,  інструменти, матеріали, художні техніки;
-художні традиції рідного краю;
- роботу художників-дизайнерів;
уміє:
-пояснити  зміст творів образотворчого мистецтва, висловлювати естетичне ставлення до них;
-застосовувати найпростіші поняття і терміни у процесі опису та оцінювання художніх творів;
-втілювати особисті почуття та думки у власній практичні художній діяльності;
-побачити (при спрямуванні вчителя/вчительки) недоліки у своїй роботі; виправити зауваження за допомогою вчителя;
дотримується:
-правил культури роботи, гігієни та техніки безпеки під час виконання завдань на уроці та у самостійній художньо-творчій роботі;
володіє:
-навичками раціональної організації робочого місця;
-елементарними навичками роботи в колективі.


27


Краса природи рідного краю. «Неначе писанка село»
109-110

28


Вибір формату для створення виразної врівноваженої композиції. «Садки цвітуть»
112-114

29


Виражально-зображальні засоби композиції. «Святковий день»
115-118

30


Архітектура малих форм. «Шпаківня»
119-122

31


Вироби з металу. Ковальство та художнє литво. «Металеве мереживо», «Чудо-дзвіночки»
123-128

32


Оформлення вітрин як різновид прикладного мистецтва. «Дизайн вітрини магазину»
129-133

33


Виражально-зображальні засоби композиції. «Вулиця рідного селища»


34


Колір та декор у багатоплановій тематичній композиції. «Україна – моя Батьківщина»
134-139

35


Виражально-зображальні засоби композиції. «Моя мала батьківщина»






Немає коментарів:

Дописати коментар