Літературне читання

Календарно-тематичне планування 
2 клас
за оновленою програмою (2016 р)
119 годин
(3,5 год на тиждень – 3 год літературного читання щотижня та 1 год літературного читання (позакласне читання) кожний другий навчальний тиждень (через тиждень), або
І семестр – 55 години (3 години на тиждень)
ІІ семестр – 64 години (4 години на тиждень)
(за підручником: Савченко О. Я. Літературне читання. Підруч. для 2 кл. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2013)

Дата за планом
Скориг. дата
Зміст уроку
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
Примітки
Розділ «В рідній школі – рідне слово»
Тема. Наче вулик наша школа
1


Дзвоник кличе нас до школи. (Д. Павличко
«Школа»; Л. Глібов «Бачити – не бачить…»)
Коло читання
Учень/учениця:
має уявлення про те, які твори за жанровим, тематичним спрямуванням опрацьовувалися на уроках літературного читання;
правильно називає кілька українських народних казок, прізвища українських письменників та їхні твори, з якими неодноразово зустрічалися під час навчання

2


Які бувають школи? (В. Фетисов «Хто чого
вчиться»; С. Жупанин «У Лісовій музичній школі»)

3


Чи вмієте ви дружити? (М.Чумарна «Хто сьогодні зірка в класі?»; Л. Вахніна «Кордон»)

4



5



6


Урок позакласного читання. Шкільними стежинами

Тема. Розвивайся, звеселяйся, моя рідна мово…
7


Літературознавча пропедевтика
Учень/учениця:
висловлюється щодо теми твору — що в ньому зображено, про що він написаний;
відповідає на запитання про кого, про що йдеться у творі? Що основне хотів сказати письменник? (з допомогою вчителя);                               
визначає в епічному творі складники сюжету: початок, основну частину, кінцівку, виділяє в тексті подію, випадок, епізод;
відтворює послідовність подій у творі;
усвідомлює наявність персонажа (низки персонажів) як дійової особи (дійових осіб)  у будь-якому епічному творі; розрізняє їх за
характером поведінки, вчинків (позитивні,
негативні та ін.);
 має уявлення про один зі способів зображення персонажів — опис його зовнішності;
має початкове уявлення про автора як творця; правильно називає твір (прізвище письменника, заголовок); виявляє розуміння того, що кожний авторський твір написаний на ту чи іншу тему;
пояснює зображувальні можливості художнього слова як засобу створення художнього образу: людини, природи, тварини; що за допомогою слів можна уявити те, про що мовилося у творі;
розрізняє найпростіші жанрові особливості
малих фольклорних форм (дитячі народні
ігри, лічилки, мирилки, співаночки, скоромовки, загадки), а також літературних форм
(казки, оповідання, вірші)

8



9


Осінь – золотокоса красуня. (В.Скуратівський «Прощальний листопад», В.Скомаровський «Лісова колиска», Д.Павличко «Небеса прозорі…», картина О.Шовкуненка «Осінь»

10


Дивись так, щоб побачити, слухай так, щоб почути. (В.Сухомлинський «Я хочу сказати своє слово»

11



12


Урок позакласного читання. Осінь щедра, осінь золотава.

13


Скільки є в нас, любі друзі, для звертання
ніжних слів.  
(А. М'ястківський «Неня»)

14



15


Народ скаже – як зав’яже («В’язка народних прислів’їв», скоромовки, лічилки, «Жменька загадок з твого класу»)Підсумок за темою. Перевірна робота №1: Аудіовання

Розділ Казка вчить, як на світі жить
Тема. Українські народні казки
16


У світі казки чарівної (українська народна казка «Рукавичка»)
Розвиток творчої діяльності на основі прочитаного:
уміє придумувати словесні картини до епізодів; розповіді за малюнками;бере участь у групових і колективних інсценізаціях прочитаного (читання за ролями, передача голосом, жестами, мімікою характеру персонажів);
бере участь в обговоренні творчих робіт однокласників;
висловлює оцінні судження;
уміє розповісти твір від імені дійової особи; зі зміною часу подій; уміє заповнювати пропущені рими шляхом добору слів, поданих для римування (індивідуально або у процесі групової чи парної роботи; з допомогою вчителя)

17


На язиці медок, а на думці льодок (українська народна казка «Лисиця та їжак»)

18


Урок позакласного читання. Українські народні казки про тварин.

19


Казка – вигадка, та в ній, щось повчальне зрозумій (українська народна казка «Цап та баран»)

20


По роботі й нагорода (українська народна казка «Півник і двоє мишенят) Підсумок за темою

Тема. Казки народів Європи
21


Хитра Лисичка – герой багатьох казок. (Вступ до розділу. Російська народна казка «Лисичка»)
Формування і розвиток навички читання:
читає наприкінці навчального року вголос правильно, свідомо, плавно цілими словами (допускається поскладове читання важких слів);набуває початкових умінь читати мовчки;користується прийомами розвитку темпу читання вголос (за завданням учителя виконує вправи з розвитку оперативного поля читання, зорового і смислового сприймання слів, вправляння читання у різному темпі тощо);

читає вголос у темпі наприкінці I семестру
35–45 слів за хвилину; наприкінці II семе-
стру — 50–60 слів за хвилину;

22


Легкого хліба не буває. (Білоруська народна казка «Легкий хліб»)

23


Коли щось робиш, думай про наслідки (Болгарська народна казка «Виноградар і змія»)

24


Урок позакласного читання. Казка мовить просто, а розуму у ній багато.

25


Чому виникла війна між тваринами?(Чеська народна казка «Собаки, коти та миші»)

26


Не кажи, що знаєш, а покажи, як умієш (Англійська народна казка «Сорочаче гніздо») Підсумок за темою. Перевірна робота №2: Аудіовання

Розділ. Нема без кореня рослини, а нас, людей, без Батьківщини…
Тема. Рідна домівка, рідна сім’я – тут виростає доля моя
27


виконує за завданням вчителя спеціальні вправи, метою яких є тренування мовленнєвого апарату, відпрацювання правильної артикуляції звуків рідної мови (чітке вимовляння скоромовок, чистомовок; поєднання голосних та приголосних звуків, закінчення слів, багатоскладових слів та ін.);
вимовляє у процесі читання слова з дотриманням норм орфоепії та правильно їх наголошує (за винятком важких для цієї вікової групи слів).
розуміє, може пояснити значення слів, ужитих у тексті у прямому та переносному значеннях (за винятком незнайомих, незрозумілих слів, а також слів з високим ступенем образності);
виявляє в тексті незрозумілі слова і вирази, користується виносками;
розуміє, що слова в реченні, речення і частини тексту пов’язані між собою за змістом;
виявляє уміння смислової здогадки під час виконання спеціальних вправ, прогнозує орієнтовний зміст тексту, окремих його частин за заголовком, ілюстраціями та ін.;
виявляє розуміння цілісного змісту твору, пояснює зв’язки між фактами, подіями.
користується найпростішими інтонаційними засобами виразності: дотримується пауз, обумовлених розділовими знаками у тексті, ритмікою тексту; правильно інтонує кінець речення; регулює темп читання, силу голосу (за завданням та з допомогою учителя)

28


Я і моя родина. (В. Гринько «Сім», В.Сухомлинський «Тетянка усміхається!»)

29


На сонці тепло, а біля матері добре (В.Лучук «Тільки мама», прислів’я. Г.Могильницька «Бабусина радість», «Приховала» (з народного))

30


Урок позакласного читання. У колі рідної сім’ї

31


Весняні дива. (В.Чухліб «Повінь»)

32


Молодець проти овець. (А.Григорук «Молодець проти овець»)

33


Незвичайна яблуня (А.М’ястківський «Казка про яблуню»)

34


Чи легко приносити радість іншим? (В.Сухомлинський «Покинуте кошеня», А.Костецький «Хвостата мова»)

35


Ми в цьому світі не самі. (Н.Кир’ян «Ми в цьому світі не самі») Підсумок за темою
Перевірна робота№3: Усний переказ твору

36


Урок позакласного читання. Твій друг – книга (бібліотечний урок)

Тема. Добридень тобі, Україно моя!
37


Нема без кореня рослини, а нас, людей, без Батьківщини… (А.Костецький «Батьківщина», М.Чернявський «Рідний край»)
Досвід читацької діяльності:
пояснює (на елементарному рівні) функції (призначення) жанрів дитячого ігрового фольклору, їх ритмічну будову, способи виконання; правильно їх називає;
бере участь у колективному розучуванні зразків дитячого ігрового фольклору і відтворенні їх в ігровій формі;
пояснює призначення загадок, образний, асоціативний характер опису предмета, який слід відгадати;
знає напам’ять кілька загадок, уміє загадувати їх одноліткам;
усвідомлює елементарні жанрові особливості народної казки: наявність у змісті вигадки, фантазії; розповідає про особливості побудови: традиційний зачин, кінцівка, повтори;
визначає, правильно називає героїв казок про тварин; на основі спостережень за поведінкою вчинками, персонажів у казках, розповідає про домінуючі риси їхніх характерів, передає це голосом під час читання, інсценування; висловлює елементарні узагальнені оцінні судження; пояснює, що літературна казка — це авторський твір;

38


Над самим Дніпром, на горах, Київ виріс і розцвів  (Н. Забіла «Древній Київ»)

39


Калина – символ рідної землі (В.Скуратівський «Калина», С.Жупанин «Буду я природі другом»)

40


Людина починається з добра(Г. Демченко «Калинка»)

41


Хліб на столі – щастя на землі (Т. Коломієць «Хліб») Робота з ілюстраціями

42


Урок позакласного читання. Без верби і калини нема України

43


Де найкраще місце на землі? (Д. Павличко «Де найкраще місце на землі?»)Підсумок за темою. Перевірна робота №4: Навичка читання вголос

Розділ. Зимонько-снігуронько, наша білогрудонько…
44


Білі шати зими (Вступ до розділу. О.Копиленко «Зима йде», В.Скомаровський «Казкові шати», народні порівняння)
виявляє практично ознаки віршованого тексту: графічну форму, наявність рими, ритму;
 на елементарному рівні розрізняє вірші за емоційним забарвленням (веселі, сумні);
виділяє в тексті слова, словосполучення, розділові знаки, що вказують на відповідні темп, силу голосу, тон звучання (з допомогою вчителя).
 Після попередньої підготовки читає виразно вірш; користується найпростішими прийомами заучування віршів напам’ять (за опорними словами, опорними малюнками, строфами);
 на кінець навчального року знає напам’ять 6–7 віршів;
розрізняє оповідання за найпростішими жанровими ознаками; виділяє, правильно називає персонажів оповідання;
висловлює свою думку щодо поведінки героїв, виявляє розуміння авторського ставлення до персонажів, їхніх вчинків

45


Мов метелики сріблисті, сніжинки біленькі, чисті (О.Сенатович «Веселий сніг», Л.Костенко «Синички на снігу», Н.Кир’ян «Зимові слова», А.Качан «Крихта хліба»)

46



47


Вже Різдво прийшло до хати, всім пора колядувати! (О.Воропай «Коляда», А.М’ястківський «На щастя, на здоров’я. на Новий рік!»,колядки, В.Малишко «Веселий Новий рік». Підсумок за темою

48


Урок позакласного читання. Кришталева зимонька в срібнім кожушку!

Розділ. Тарас Григорович Шевченко — великий народний поет і художник

49


Вступ до теми. Дитячі роки великого Кобзаря
Коло читання
Учень/учениця:
має уявлення про те, які твори за жанровим, тематичним спрямуванням опрацьовувалися на уроках літературного читання;
правильно називає кілька українських народних казок, прізвища українських письменників та їхні твори, з якими неодноразово зустрічалися під час навчання

50


Образи української природи в поезії Тараса Шевченка. Тарас Шевченко «Світає...», «Зоре моя вечірняя...»

51


Поетичні перлини. Тарас Шевченко «Встала й весна...», «Вранці»

52


Підсумковий урок за творчістю Т. Г. Шевченка
Перевірна робота №5: Аудіювання

Розділ. Твори українських письменників. Тема. Вірші цікаві і різні.

53


Вступ до теми. Поетичні картини зими. Максим Рильський «Зима»
Літературознавча пропедевтика
Учень/учениця:
висловлюється щодо теми твору — що в ньому зображено, про що він написаний;
відповідає на запитання про кого, про що йдеться у творі? Що основне хотів сказати письменник? (з допомогою вчителя);                               
визначає в епічному творі складники сюжету: початок, основну частину, кінцівку, виділяє в тексті подію, випадок, епізод;
відтворює послідовність подій у творі;
усвідомлює наявність персонажа (низки персонажів) як дійової особи (дійових осіб)  у будь-якому епічному творі; розрізняє їх за
характером поведінки, вчинків (позитивні,
негативні та ін.);
 має уявлення про один зі способів зображення персонажів — опис його зовнішності;


54


Чари природи. Леся Українка «Краса України, Подолля!»

55


І знов засипле все зима. Ліна Костенко «Пряля»

56


Урок позакласного читання. Т.Г. Шевченко для дітей

57


Вірші-діалоги. Марійка Підгірянка «Розмова про сонце»

58


Вірші-діалоги. Василь Марсюк «Рідна гора»

59


Небилиці-небувалиці. Платон Воронько «Картина»

60


І почнеться все спочатку, все спочатку по порядку. Іван Світличний «Безконечник»

61


Вірші-загадки. Леонід Глібов «Котилася тарілочка»

62


Маленькі чомучки. Анатолій Костецький «Чому?»

63


Ми всі із вами диваки. Тамара Коломієць  «Диваки»

64


Урок позакласного читання. Читаємо вірші

65


Підсумок за розділом «Вірші цікаві і різні»

Розділ. Твори українських письменників. Тема. Казковий дивосвіт
66


Вступ до теми. Як посолиш, так і їстимеш. Іван Франко «Лисичка і Журавель»
має початкове уявлення про автора як творця; правильно називає твір (прізвище письменника, заголовок); виявляє розуміння того, що кожний авторський твір написаний на ту чи іншу тему;
пояснює зображувальні можливості художнього слова як засобу створення художнього образу: людини, природи, тварини; що за допомогою слів можна уявити те, про що мовилося у творі;
розрізняє найпростіші жанрові особливості
малих фольклорних форм (дитячі народні
ігри, лічилки, мирилки, співаночки, скоромовки, загадки), а також літературних форм
(казки, оповідання, вірші)

67


Розкажу, вам, діти казку… Марійка Підгірянка «Безконечні казочки»

68


Дива в садочку-зеленочку. Ліна Костенко «Бузиновий цар»

69


Потрібно вчиться — завжди пригодиться. Юрій Ярмиш «Зайчаткова казочка»

70


Бути на своєму місці. Наталя Забіла «Пригода з автобусом»

71


Сила добрих вчинків. Микола Трублаїні «Про дівчинку Наталочку і сріблясту рибку»

72


Урок позакласного читання. Казки українських письменників

73


Разом з друзями. Юрій Ярмиш «Трамвай і щиглик»

74


Кожен має свою мову. Валентина Каменчук. «Як Лиска голосок собі кувала»

75


Чемність і нахабність. Галина Малик «Чому Равлик ховається»

76


Підсумок за розділом «Казковий  дивосвіт»
Перевірна робота №6: Аудіювання

Розділ. Твори українських письменників. Тема. Оповідання про світ дитинства
77


Вступ до теми. Уявлення про істотні ознаки оповідань. Оповідання-роздуми. Василь Сухомлинський «У привокзальному садку»
Досвід читацької діяльності:
пояснює (на елементарному рівні) функції (призначення) жанрів дитячого ігрового фольклору, їх ритмічну будову, способи виконання; правильно їх називає;
бере участь у колективному розучуванні зразків дитячого ігрового фольклору і відтворенні їх в ігровій формі;
пояснює призначення загадок, образний, асоціативний характер опису предмета, який слід відгадати;
знає напам’ять кілька загадок, уміє загадувати їх одноліткам;
усвідомлює елементарні жанрові особливості народної казки: наявність у змісті вигадки, фантазії; розповідає про особливості побудови: традиційний зачин, кінцівка, повтори;
визначає, правильно називає героїв казок про тварин; на основі спостережень за поведінкою вчинками, персонажів у казках, розповідає про домінуючі риси їхніх характерів, передає це голосом під час читання, інсценування; висловлює елементарні узагальнені оцінні судження; пояснює, що літературна казка — це авторський твір; виявляє практично ознаки віршованого тексту: графічну форму, наявність рими, ритму;
 на елементарному рівні розрізняє вірші за емоційним забарвленням (веселі, сумні);
на кінець навчального року знає напам’ять 6–7 віршів;
розрізняє оповідання за найпростішими жанровими ознаками; виділяє, правильно називає персонажів оповідання;
висловлює свою думку щодо поведінки героїв, виявляє розуміння авторського ставлення до персонажів, їхніх вчинків

78


Грайтесь так, щоб усім було весело. Василь Сухомлинський «Про що думала Марійка»

79


Урок милосердя. Василь Сухомлинський «Горбатенька дівчинка»

80


Урок позакласного читання. У нас до праці здатні руки

81


Совість у людині — головне. Всеволод Нестайко «Руденький»

82


Чи легко бути добрим? «Він живий!» (за Віктором Кавою)

83


Життя дано на добрі справи. Михайло Конончук «Гірке морозиво»

84


Дитячі енциклопедії — джерело нових знань. «Чому кішка так часто вмивається?» (з енциклопедії «Дітям про все на світі»)

85


Чи можна керувати дощем? Анатолій Григорук «Як “видоїти” хмару?»

86


Які бувають музеї. «Державний музей іграшки» (за Людмилою Гладун)

87


Підсумок за розділом «Твори українських письменників»
Перевірна робота №7: Робота з літературним твором

88


Урок позакласного читання. Скоро сонечко пригріє, потечуть струмки

Розділ. Ой, весна, весна, днем красна!..
89


Вступ до теми. «Ой весна, весна...» (українська народна пісня). Надія Мовчун-Карпусь «Будить березень весну»
Формування і розвиток навички читання:
читає наприкінці навчального року вголос правильно, свідомо, плавно цілими словами (допускається поскладове читання важких слів);набуває початкових умінь читати мовчки;користується прийомами розвитку темпу читання вголос (за завданням учителя виконує вправи з розвитку оперативного поля читання, зорового і смислового сприймання слів, вправляння читання у різному темпі тощо);
читає вголос у темпі наприкінці I семестру
35–45 слів за хвилину; наприкінці II семестру — 50–60 слів за хвилину;
виконує за завданням вчителя спеціальні вправи, метою яких є тренування мовленнєвого апарату, відпрацювання правильної артикуляції звуків рідної мови (чітке вимовляння скоромовок, чистомовок; поєднання голосних та приголосних звуків, закінчення слів, багатоскладових слів та ін.);
вимовляє у процесі читання слова з дотриманням норм орфоепії та правильно їх наголошує (за винятком важких для цієї вікової групи слів).
розуміє, може пояснити значення слів, ужитих у тексті у прямому та переносному значеннях (за винятком незнайомих, незрозумілих слів, а також слів з високим ступенем образності);
виявляє в тексті незрозумілі слова і вирази, користується виносками;
розуміє, що слова в реченні, речення і частини тексту пов’язані між собою за змістом;
виявляє уміння смислової здогадки під час виконання спеціальних вправ, прогнозує орієнтовний зміст тексту, окремих його частин за заголовком, ілюстраціями та ін.;
виявляє розуміння цілісного змісту твору, пояснює зв’язки між фактами, подіями.
користується найпростішими інтонаційними засобами виразності: дотримується пауз, обумовлених розділовими знаками у тексті, ритмікою тексту; правильно інтонує кінець речення; регулює темп читання, силу голосу (за завданням та з допомогою учителя)

90


Весна повертається. Олександр Копиленко «Весна іде»

91


Весняна краса. Олександр Копиленко «Весна у лісі». Ліна Костенко «Берізки по коліна у воді»

92


Буду я природі другом. Ліна Костенко «Перекинута шпаківня»

93


Як почути мову природи. Василь Сухомлинський «Все в лісі співає»

94


Квіти — землі окраса. «Квіти — землі окраса» (за Юрієм Смоличем). Прислів’я

95


Красиві по-різному. Марія Познанська «Пролісок», Ганна Черінь «Українські квіти»

96


Урок позакласного читання. Розмалюю писанку

97


Приклади своє сумління, а природа тобі віддячить. Ганна Чубач «Я беру своє відерце»

98


Найвеселіший місяць — травень. Ольга Копиленко «Найвеселіший місяць»

99


Дороге яєчко на Великдень. Катерина Перелісна «Писанка»

100


При сонці тепло, а біля матері добре. Анатолій Костецький «Все починається з мами». Варвара Гринько «Мама»

101


На зеленому горбочку. Леся Українка «На зеленому горбочку»

102


Підсумок за розділом «Ой весна, весна, днем красна...»

103


Урок позакласного читання. Хліб – усьому голова

Розділ. Я хочу сказати своє слово!
104


Вступ до теми. Сто казок. Тамара Коломієць «Задзвонив синенький дзвоник»






Розвиток творчої діяльності на основі прочитаного:
уміє придумувати словесні картини до епізодів; розповіді за малюнками;бере участь у групових і колективних інсценізаціях прочитаного (читання за ролями, передача голосом, жестами, мімікою характеру персонажів);
бере участь в обговоренні творчих робіт однокласників;
висловлює оцінні судження;
уміє розповісти твір від імені дійової особи; зі зміною часу подій; уміє заповнювати пропущені рими шляхом добору слів, поданих для римування (індивідуально або у процесі групової чи парної роботи; з допомогою вчителя)

105


Де ховаються казки? Василь Струтинський «Жива казка»

106


Казки природи. Захаріас Топеліас «Де беруться казки»

107


Політ фантазії. Ліна Костенко «Чародійне слово», Ганна Чубач «Щоце?», Наталка Поклад «Поет»

108


Народження вірша. Наталя Забіла «Як я придумала перший вірш»

109


Створюємо вірші. Ніна Гернет «Дуже-дуже смачний пиріг», Анатолій Камінчук «Бабусині квіти»

110


Уява та творчість. Василь Сухомлинський «Чотири аркуші золотого паперу», Марія Чумарна «Я малюю світ»

111


Урок позакласного читання. Закінчіть казку

112


Порівняння.Дмитро Онкович «Город, мов килим…» , Галина Малик «Що для чого треба?»

113


Чи просто складати вірші? Павло Глазовий «Як Сергійко вчив клоуна Бобу складати вірші»

114


Придумуємо казку. Анатолій Качан. Забавлянка

115


Дива поряд із нами. Василь Сухомлинський «Синій світ»

116


Як побачити дива? Як про них сказати? Володимир Коломієць «Ліс і лис»

117


Доповнюємо поетичні рядки. Степан Жупанин «Підкажи словечко»

118


Підсумок за розділом «Я хочу сказати своє слово!»
Перевірна робота№8: Навичка читання вголос

119


Урок позакласного читання. «І вкрились луки цвітом, вітаючись із літом»






*В коло читання не внесені оновлені програмою зміни щодо переліку авторів, оскільки він має рекомендований характер і може бути змінений учителем з урахуванням читацьких інтересів учнів та авторами чи укладачами підручників, зважаючи на авторську концепцію підручника, а надруковані державою підручники не передбачають твори цих авторів.



Календарно-тематичне планування 
3 клас
за оновленою програмою (2016 р)
119 годин
(3,5 год на тиждень – 3 год літературного читання щотижня та 1 год літературного читання (позакласне читання) кожний другий навчальний тиждень (через тиждень), або
І семестр – 55 години (3 години на тиждень)
ІІ семестр – 64 години (4 години на тиждень)
(за підручником: Савченко О. Я. Літературне читання. Підруч. для 3 кл. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2014)



Календарно-тематичне планування 
4 клас
за оновленою програмою (2016 р)
119 годин
(3,5 год на тиждень – 3 год літературного читання щотижня та 1 год літературного читання (позакласне читання) кожний другий навчальний тиждень (через тиждень), або
І семестр – 55 години (3 години на тиждень)
ІІ семестр – 64 години (4 години на тиждень)
(за підручником: Савченко О. Я. Літературне читання. Підруч. для 4 кл. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2015)

Дата за планом
Скориг. дата
Зміст уроку
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
Примітки
ДИВОВИЖНИЙ КНИЖКОВИЙ САД
1


Дивовижний книжковий сад . Микола Сингаївський. До школи
правильно називає з кола опрацьованих творів українські народні казки, оповідання, вірша;
правильно називає прізвища двох-трьох українських письменників, твори яких вивчали;
впізнає за заголовком, ілюстрацією, уривком твору, прізвищем автора твір, який вивчався.
Учень/учениця:
читає наприкінці навчального року вголос правильно, свідомо, плавно цілими словами (допускається поскладове читання важких слів);
володіє початковими уміннями читати мовчки;
За завданням учителя
виконує вправи з розвитку оперативного поля читання, зорового і смислового сприймання слів;
читає у різному темпі з уповільненням і пришвидшенням;
обирає темп читання і регулює його (повільно, швидко, помірно) залежно від змісту тексту (з допомогою вчителя) і читає відповідно до обраного темпу;
+
2


З історії створення книг. Вузлик на згадку. Книги з воску. Книги 21 століття
+
3


Олександра Савченко. З чого складається книга? Як читають книжки?
+
4


Дмитро Білоус. Клумачний словник
+
5


Василь Сухомлинський . Суперечка двох книг
+
6


Урок позакласного читання.

7


Олександр Пархоменко. Мов краплин у Дніпрі… Перевір свої досягнення

+
ІЗ СКАРБНИЦІ УСНОЇ НАРОДНОЇ МУДРОСТІ
8


Вступ до розділу «Із скарбниці усної народної творчості». За Софією Грицою. Наші джерела
 Виконує за завданням вчителя спеціальні вправи на тренування мовленнєвого апарату, розвиток чіткої дикції, правильної артикуляції звуків рідної мови в словах і фразах;
чітко вимовляє скоромовки, чистомовки; поєднання голосних та приголосних звуків, закінчення слів, багатоскладових слів;
правильно наголошує слова під час читання (важкі слова з допомогою вчителя);
знаходить і пояснює значення слів, ужитих у тексті у прямому та переносному значеннях (за винятком незнайомих, незрозумілих слів, а також слів з високим ступенем образності);
виявляє в тексті незрозумілі слова і вирази, користується виносками;
розуміє, що слова в реченні, речення і частини тексту пов’язані між собою за
змістом;
прогнозує орієнтовний зміст тексту, окремих його частин за заголовком, ілюстраціями;
знаходить в тексті відповіді на поставлені запитання;
називає основні факти, події, які послідовно передають цілісний зміст тексту;
пояснює зв’язки між фактами, подіями (під керівництвом учителя);
правильно інтонує кінець речення;
дотримується ритмічних пауз, пауз, обумовлених розділовими знаками в тексті;
регулює силу голосу, тон залежно від змісту та специфіки твору (за завданням та з допомогою учителя).

9


Мудра дівчина. (Українська народна казка)

10


Без труда нема плода. (Народна притча)

11


У пригоді. Народна притча (Записала Олена Пчілка)

12


Хліб і золото. (Народна легенда)

13


Місто Сміла. (Народна легенда)

14


Урок позакласного читання. Народні легенди

15


Стоїть явір над водою. (Українська народна пісня). Котився віночок по полю. (Українська народна пісня)

16


Пісні Січових стрільців. Гей, там на горі Січ іде… (Українська народна пісня)
+
17


Українські народні прислів’я. Прислів’я народів світу. Скоромовки. Загадки. Народні усмішки. Швачка. Син та мати. (Записав Борис Грінченко )

18


Перші бувають останніми, а останні – першими (Українська народна казка)
+
19


Найдорожчий плід (Болгарська народна казка)
+
20


Чий дарунок найкращий (Корейська народна казка)
+
21


Урок позакласного читання. Казка мудрістю багата. Побутові казки

22


Не впусти рака з рота (Народна байка). Собака на містку (Народна байка)

23


Галина Кирпа. Мова моя.  
Перевірна робота №1: аудіювання

ЩО БУЛО НА ПОЧАТКУ СВІТУ...

24


Створення світу (Єгипетський міф)
Учень/учениця:
відповідає на запитання: про кого, про що йдеться у творі?
Висловлюється щодо теми та основної думки твору (з допомогою вчителя)
Визначає в невеликих за обсягом і нескладних за будовою творах початок, основну частину, кінцівку;
знаходить у творі частину про окрему подію (за завданням учителя);
відтворює послідовність подій у творі, у тому числі за допомогою малюнків, ілюстрацій;
встановлює й пояснює зв’язок між двома подіями (за питаннями вчителя);
Називає героя, героїв (персонажа, персонажів/ дійову особу, дійових осіб) твору;
розрізняє позитивні й негативні вчинки персонажів;
знаходить у тексті опис зовнішності персонажа, факти про його вчинки, події, які з ним відбуваються;

25


Ольга Бондарук. Міфи про створення світу та людей

26


Створення людей (Китайський міф)
+
27


Дедал та Ікар. (Переказала Катерина Гловацька)

28


Урок позакласного читання. Міфи Стародавньої Греції

29


Як ще не було початку світа... (Українська народна обрядова пісня). Записала Євгенія Ярошинська

30


За Сергієм Плачиндою. Гнів Перуна

ТИХА, ЗАДУМЛИВА ОСІНЬ СПУСКАЄТЬСЯ…
31


Володимир Лучук. Кружляє Земля. Максим Рильський. Осінь
Називає автора та його твір (прізвище письменника/письменниці, заголовок);
пояснює, що автором твору називають письменника/письменницю, який/яка написав/написала даний твір; Знаходить у тексті слова, які точно, образно відтворюють подію, зображають персонажа, його вчинок; точно й образно описують картину;
пояснює слова, які допомагають точно уявити те, про що йшлося у творі;
знаходить у тексті слова, речення за певними орієнтирами (найдовше, власні назви, слова, які звучать однаково, але мають різний смисл і т.ін.).

+
32


Микола Сингаївський. Пісня роботящих рук
+
33


Олесь Гончар. Яблука на стовпцяхгалина Демченко. Горобина
+
34


Ліна Костенко. Здивовані квіти. Микола Вінграновський. Вже неминуче буде сніг…
+
35


Урок позакласного читання. Осінь, ось вона, ось!

36


Перевірна робота №2: навичка читання мовчки

СТОРІНКАМИ ІСТОРІЇ УКРАЇНИ
37


Олександр Олесь. Наші предки — слов’яни
Розрізняє дитячі народні ігри, лічилки, мирилки, співаночки, скоромовки, загадки, казки, оповідання, вірші;
називає ситуації, коли використовують лічилки, мирилки, скоромовки, загадки;
називає відмінності між казкою й оповіданням, оповіданням і віршем;
обирає серед запропонованих творів малих фольклорних форм лічилки, мирилки, скоромовки, співаночки;
правильно їх називає;
бере участь у колективному розучуванні зразків дитячого ігрового фольклору, їх інсценізації;
використовує лічилки, мирилки, скоромовки, загадки, співаночки в іграх з ровесниками;
вирізняє загадку серед інших творів малих фольклорних форм;
пояснює призначення загадок;
пояснює зв’язок між відгадкою і її образною назвою у загадці;
знає напам’ять 2-3 загадки, загадує їх одноліткам;
називає ознаки народної казки: наявність у змісті вигадки, фантазії;

розповідає про особливості побудови казки: традиційний зачин, кінцівку, повтори;


вирізняє серед інших літературних творів казки про тварин;
знає сюжети казок про тварин, які вивчалися на уроках читання; переказує зміст казок про тварин;

визначає й називає героїв казок про тварин;
розповідає про основні риси характеру персонажів у казках на основі спостережень за їхньою поведінкою, вчинками (за запитаннями вчителя);
передає це голосом під час читання, інсценування;
висловлює елементарні узагальнені оцінні судження (наприклад, лисиця – хитра, вовк – злий; заєць – боягуз і т. ін.);

38


Олександр Олесь. Ярослав Мудрий

39


Іван Крип’якевич. Книги за княжів часів. Дмитро Білоус. У назвах міст і сіл слова...

40


Алла Коваль. Місто Чернігів

41


Марія Хоросницька. Звідки в міста назва — Львів

42


Урок позакласного читання. Сторінками історії України (за поезіями з книги Олександра Олеся «Княжа Україна»)

43


Марія Пригара. Козак Голота

44


Іван Гнатюк. Козацький дуб

45


Іван Боднарчук. На новій землі

46


Тамара Коломієць. Ялинка мого дитинства (Спогади)

47


Як давно в Україні з’явився жовто-блакитний прапор?

48


Дмитро Павличко. Наш прапор. Наталка Поклад. Гімн

49


Урок позакласного читання. Державні символи у творах українських поетів

50


Перевірна робота №3: усний переказ прочитаного твору


НОВИЙ РІК ІДЕ, КОЛЯДУ ВЕДЕ
51


Василь Швець.І чого сонце таке червоне. Дмитро Чередниченко. Новий рік.
визначає послідовність подій у казках;
пояснює, що літературна казка – це авторський твір;
вирізняє вірш серед інших літературних творів;
знаходить у вірші римовані слова;
спостерігає за звучанням ритму вірша  (з голосу вчителя, актора в аудіозаписі) і визначає його настрій;
розрізняє веселі й сумні вірші ;
виділяє в тексті слова, словосполучення, розділові знаки, що вказують на відповідні темп, силу голосу, тон звучання (з допомогою вчителя);
читає виразно вірш (після попередньої підготовки);
заучує вірші напам’ять, використовуючи опорні слова, малюнки;
на кінець навчального року читає напам’ять 4 вірша;
вирізняє оповідання серед інших літературних творів;
визначає й називає персонажів оповідання; висловлює свою думку щодо поведінки героїв;

+
52


Щедрівка. Засівальна. Наталя Забіла. Що нас жде в Новому році?
+
53


Алла Коваль. «Канікули! Канікули! Весела пора!»
+
54


Марія Хоросницька. Коляда. Дмитро Білоус. Колядник
+
55


Марія Людкевич. Пригода у хатинці лісника
+
56


Урок позакласного читання.

57


Перевірна робота №4: навичка читання вголос

Як не любить той край…
58


Вступ до розділу. Володимир Сосюра. Як не любить той край... Ліна Костенко. Усе моє, все зветься Україна...
висловлює елементарні оцінні судження морального і етичного характеру про вчинки героїв прочитаних творів, їх ставлення до природи, краси довкілля, людей, подій, явищ з використанням оцінної лексики (за допомогою вчителя).
Учень/учениця:
називає фактичні події, дійових осіб; знаходить і пояснює (з допомогою вчителя) незрозумілі слова;
знаходить у тексті відповіді на запитання щодо відтворення фактичного змісту прочитаного;
розповідає про свої почуття, які виникли під час читання/слухання;
під час перечитування тексту встановлює зв’язки між подіями, дійовими особами;
виділяє істотні ознаки явища, події, персонажів (з допомогою вчителя);
відповідає на запитання про мовлення, вчинки, мотиви поведінки дійових осіб;
знаходить у тексті та  пояснює слова якими автор формує ставлення читача до зображуваних подій і персонажів.
знаходить у тексті найважливіші слова, речення, що характеризують певні якості дійових осіб, подій, явищ
формулює запитання до окремих абзаців і тексту загалом (з опорою на слова: хто, що, де, коли);
визначає (з допомогою вчителя) за змістом твору тему і основну думку окремих абзаців та тексту загалом;
розпізнає у структурі тексту заголовок;
пояснює (з допомогою вчителя) зв’язок між заголовком твору і змістом прочитаного (темою твору);
добирає свій заголовок відповідно до теми твору;


59


Василь Сухомлинський. Восени пахне яблуками

60


Олександр Олесь. Степ

61


Марко Вовчок. Літній ранок. Михайло Коцюбинський. Літній день

62


Надія Кир’ян. Євшан

63


Григір Тютюнник. Ласочка

64


Урок позакласного читання. Чарівний світ природи у творах Григора Тютюнника

65


Тетяна Кара-Васильєва. Співуча глина

66


Володимир Лучук. Скільки річок в Україні? Степан Жупанин. Загадка-добавлянка

67


Ліна Костенко. Я хочу на озеро світязь...Василь Сухомлинський. Не забувай про джерело

68


Анатолій Качан. Летючий корабель

69


Перевірна робота №5: аудіювання

Видатні українські письменники

70


Вступ до розділу. Тарас Шевченко. Про себе
прогнозує зміст тексту на основі заголовка твору, розгляду ілюстрацій;
висловлює власні міркування щодо можливого розвитку подій;
розпізнає у структурі тексту абзаци;
знаходить у тексті абзаци;
визначає їх кількість;
знаходить (на невеликих за обсягом творах) спільне і відмінне у змісті двох послідовних абзаців;
визначає у тексті зачин, основну частину, кінцівку;
знаходить у тексті діалоги;
визначає слова автора і слова дійових осіб;
читає в особах;
обирає назву частини твору з двох пропонованих;
визначає частину твору (одну з двох) відповідно до її назви;
складає план (у малюнках, називних реченнях – без використання терміну «називне речення») невеликих за обсягом і нескладних за будовою епічних творів, текстів поділених на частини; використовує план (малюнковий, словесний) для відтворення тексту.
Учень/учениця:
розпізнає і знаходить у тексті яскраві образні слова, вислови, вирази (епітети, порівняння, метафори без вживання терміна);
пояснює з допомогою вчителя мету їх використання у тексті;
знаходить слова з переносним значенням і багатозначні слова, пояснює їх у контексті;
вживає у мовленні слова у переносному значенні;
використовує в розповіді, переказі яскраві, образні вислови з прочитаного тексту, у тому числі творів усної народної творчості (з пісень, казок, прислів’їв, приказок);
визначає загальний емоційний настрій твору (з допомогою вчителя);
передає свої враження, почуття від прочитаного у зв’язних висловлюваннях;
висловлює елементарні оцінні судження морального і етичного характеру про вчинки героїв прочитаних творів, їхнє ставлення до природи, краси довкілля, людей, подій, явищ з використанням оцінної лексики.

71


Урок позакласного читання. «Шевченкове слово в віках не старіє...»

72


Тарас Шевченко. Вітер віє-повіває... Вітер з гаєм розмовляє...

73


Тарас Шевченко. Реве та стогне Дніпр широкий... Музей «заповіту» Тараса Григоровича Шевченка в Переяславі

74


Роман Завадович. Поет-каменяр

75


Іван Франко. Дивувалась зима... Дрімають села...

76


Іван Франко. Лисичка-кума

77


Микола Олійник. Леся

78


Леся Українка. Конвалія. Давня весна

79


Леся Українка. Біда навчить

80


Урок позакласного читання. Вірші українських поетів для дітей

81


Павло Тичина. Де не глянь — колоски . Хор лісових дзвіночків

82


Павло Тичина. Сонце і дим

83


Максим Рильський. Дитинство Ким хочеш бути, хлопчику, в житті?

84


Перевірна робота №6: навичка читання мовчки

Розповіді про нас самих

85


Вступ до розділу. Езоп. Двоє приятелів і ведмідь
Учень/учениця:
вирізняє науково-художній твір серед інших творів;
знаходить у тексті науково-художнього твору  пізнавальну інформацію,
знаходить слова-терміни та образні слова й вислови;
визначає тему (за допомогою вчителя) твору;
відтворює зміст окремих частин твору.

86


Урок позакласного читання. Байки Езопа

87


Леонід Глібов. Зозуля і півень

88


Олена Пчілка. Котова наука

89


Неля Шейко-Медведєва. Лисиця, що впала з неба (п’єса-казка на 2 дії)

Літературні казки зарубіжних письменників

90


Вступ до розділу. Олександр Пушкін. Казка про царя Салтана...
Учень/учениця:
виділяє, називає, показує елементи дитячої книжки: титульний аркуш, передмова, зміст (перелік творів), умовні графічні позначки; пояснює їх призначення (самостійно та з допомогою вчителя);
знаходить потрібний твір за змістом (переліком творів);
практично розрізняє дитячі книжки за типом видання: книжка-твір; книжка-збірка (на основі розглядання та зіставлення елементів позатекстової інформації: написів на обкладинці, титульному аркуші, ілюстрацій, змісту (переліку творів);
орієнтується у групі дитячих книжок;
вибирає потрібну книжку з кількох запропонованих (не більше 4-х) за вказаними педагогом ознаками;
добирає дитячі книжки на певну задану тему (напр. казки про тварин; вірші про природу і т.ін.);


91


Ганс Крістіан Андерсен. Гидке каченя

92


Урок позакласного читання. Казки Ганса Крістіана Андерсена

93


Джанні Родарі. Дорога, що нікуди не вела

94


Сельма Лагерльоф. Лісовий гном

95


Сельма Лагерльоф. Верхи на гусакові

96


Перевірна робота №7: робота з літературним твором

Світ дитинства в літературі

97


Вступ до розділу. Любов Забашта. Сказав мудрець... Анатолій Костецький. Мрія
розповідає, як розташовані дитячі книжки на полицях у відкритому фонді бібліотеки (напр., за алфавітом, тематикою);
пояснює призначення рекомендаційного списку дитячої літератури, книжкової виставки; знаходить потрібну книжку, користуючись рекомендаційним списком, інформацією з книжкової виставки;
пояснює призначення абонемента в бібліотеці;
розглядає дитячі періодичні видання; за завданням вчителя знаходить, знаходить і показує названу вчителем рубрику в кількох номерах журналу.
Учень/учениця:
складає словесні картини до епізодів; розповіді за малюнками, опорними словами;
доповнює під час повторного читання зміст творів за текстами з пропусками;
переказує твір, окрему його частину;
переказує із зміною часу подій;
самостійно і колективно складає варіанти кінцівок до відомих казок, оповідань;


98


Анатолій Костецький. Спішу додому

99


Василь Сухомлинський. Не загубив, а знайшов

100


Урок позакласного читання. Школа добрих учинків (за творами Василя Сухомлинського)

101


Всеволод Нестайко. Шура і Шурко

102


Всеволод Нестайко. Тореодори з Васюківки
+
103


Андрій Усачов. Телехлопчик
+
104


Михайло Слабошпицький. Брат знаменитого воротаря
+
105


Ірина Жиленко. Давайте дружити
+
106


Тетяна Майданович. Охоронниця слова
+
107


Марія Чумарна. Казка про друга
складає твори-мініатюри (3 речення) про казкових героїв, за спостереженнями;
бере участь у групових і колективних інсценізаціях прочитаного, де виступає в ролі автора, актора, глядача (читає за ролями, передає голосом, жестами, мімікою характер персонажів);
заповнює пропущені рими в уривках віршів шляхом підбору слів, які подані для римування (індивідуально або у процесі групової чи парної роботи; за допомогою вчителя); добирає ланцюжок римованих слів;
придумує загадки, лічилки, небувалиці за прочитаним;
бере участь в обговоренні творчих робіт (малюнків, розповідей) однокласників за сюжетами прочитаних творів;
висловлює оцінні судження.
Учень/учениця:
відповідає на запитання (хто? що? де? коли?) за прослуханим текстом;
називає послідовність подій у прослуханому тексті;
розповідає про власні почуття, які викликав прослуханий текст;
адекватно виконує сприйняті на слух інструкції щодо виконання поставлених учителем навчальних завдань.

108


Державна підсумкова атестація

109


Всеволод Нестайко. Із сміхом треба бути обережним... Галина Малик. Мавпині іменини

110


Грицько Бойко. Консультант. Микола Сингаївський. Сміх для всіх

111


Урок позакласного читання. Майстер веселого цеху — Грицько Бойко

112


Василь Сухомлинський. Співуча пір’їнка Ганна Чубач. Найрідніші голоси

113


Степан Жупанин. Намалюю вітер. Ліна Костенко. Якщо не можеш вітер змалювати...

114


Олександр Єфімов. Тут усе є... Емілія Саталкіна. Кожний знає своє діло

115


Володимир Рутківський. Як складають вірші

116


Микола Сингаївський. Дощ із краплі починається

117


Перевірна робота №8: навичка читання вголос

118


Урок позакласного читання. Світ дитинства у творах Всеволода Нестайка

119


Підсумковий урок за рік







*В коло читання не внесені оновлені програмою зміни щодо переліку авторів, оскільки він має рекомендований характер і може бути змінений учителем з урахуванням читацьких інтересів учнів та авторами чи укладачами підручників, зважаючи на авторську концепцію підручника, а надруковані державою підручники не передбачають твори цих авторів.

** Твори з уроків із поміткою (+) взяті з підручника Савченко О. Я. Я люблю читати. Навч. посібн. з літ. Чит. для 4 кл. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2015

Немає коментарів:

Дописати коментар