Календарно-тематичне планування
1 клас
за оновленою програмою (2016 р)
68 годин (2 години на тиждень)
(За підручником: Гільберг Т. Г., Природознавство. Підруч. для 1кл. – К.: Генеза, 2012.)
№
|
Дата
|
Тема уроку
|
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
|
Примітки
| |
НАВКОЛИШНІЙ СВІТ
| |||||
1
|
Екскурсія. Природа навколо нас
|
Учень/учениця:
розповідає, чому любить природу;
наводить приклади бережного ставлення до природи;
має уявлення про природу і навколишній світ; тіла неживої та живої природи; природні та штучні тіла; про прилади, за допомогою яких досліджують природу;
називає органи чуття людини, ознаки організмів;
розуміє, які умови, необхідні для життя; значення природи для життя людини;
уміє групувати тіла неживої і живої природи, рукотворні (штучні) та природні тіла за їхніми ознаками;
спостерігає дрібні деталі на поверхні тіл за допомогою лупи; за демонстрацією дослідів;
застосовує правила поведінки у природі.
| |||
2
|
Людина і природа: чому ми любимо і бережемо природу?
| ||||
3
|
Природні та штучні тіла.
| ||||
4
|
Жива і нежива природа
| ||||
5
|
Тіла неживої природи
| ||||
6
|
Організми та їхні ознаки
| ||||
7
|
Умови, необхідні для життя
| ||||
8
|
Екскурсія. Ознайомлення з об’єктами живої та неживої природи
| ||||
9
|
Як людина пізнає світ
| ||||
10
|
Спостереження і досліди – методи вивчення природи
| ||||
11
|
Прилади, необхідні для пізнання природи
| ||||
12
|
Практична робота. Дослідження дрібних деталей предметів за допомогою лупи.
| ||||
13
|
Значення природи для людини
| ||||
14
|
Із чого людина виготовляє предмети вжитку
| ||||
15
|
Бережливе ставлення до природи
| ||||
16
|
Екскурсія. Спостереження за осінніми змінами у живій та неживій природі
| ||||
НЕЖИВА ПРИРОДА
| |||||
17
|
Сонце та його значення для життя на Землі
|
Учень/учениця:
має уявлення про значення Сонця, повітря, води та ґрунту для життя на Землі;
знає деякі властивості повітря, води, піску, глини;
розуміє значення повітря, води, ґрунту для рослин, тварин, людини;
уміє досліджувати деякі властивості повітря, води, ґрунту;
наводить приклади економного використання води в побуті.
| |||
18
|
Повітря
| ||||
19
|
Практична робота. Ознайомлення з властивостями повітря.
| ||||
20
|
Значення повітря для живої природи.
| ||||
21
|
Вода в природі та житті людини
| ||||
22
|
Практична робота. Ознайомлення з властивостями води.
| ||||
23
|
Значення води у природі та житті людини.
| ||||
24
|
Ґрунт
| ||||
25
|
Значення ґрунту для живої природи.
| ||||
26
|
Практична робота. Ознайомлення з властивістю піску та глини пропускати воду.
| ||||
27
|
Екскурсія. Спостереження за зимовими змінами у живій та неживій природі
| ||||
ЖИВА ПРИРОДА
| |||||
28
|
Рослини, їхня будова.
|
Учень/учениця:
має уявлення про приналежність рослин і тварин до живої природи; про будову рослин;
розрізняє дерева, кущі, трав’янисті рослини; листяні та хвойні рослини;
називає ознаки комах, риб, птахів і звірів;
наводить приклади використання дикорослих та культурних рослин;
розповідає про життя диких та свійських тварин;
уміє доглядати за кімнатними рослинами; за домашніми або свійськими тваринами;
застосовує правила поведінки у природі.
| |||
29
|
Практична робота. Вивчення будови рослин за наочністю.
| ||||
30
|
Дерева, кущі, трав’янисті рослини рідного краю.
| ||||
31
|
Листяні та хвойні рослини
| ||||
32
|
Дикорослі та культурні рослини
| ||||
33
|
Кімнатні рослини
| ||||
34
|
Догляд за кімнатними рослинами
| ||||
35
|
Практична робота. Догляд за рослинами у класі
| ||||
36
|
Лікарські рослини рідного краю.
| ||||
37
|
Першоцвіти.
| ||||
38
|
Охорона рослин.
| ||||
39
|
Практична робота. Упізнавання дерев, кущів і трав за наочністю.
| ||||
40
|
Тварини
| ||||
41
|
Дикі і свійські тварини
| ||||
42
|
Тварини – домашні улюбленці
| ||||
43
|
Комахи
| ||||
44
|
Риби
| ||||
45
|
Птахи
| ||||
46
|
Звірі
| ||||
47
|
Охорона тварин
| ||||
48
|
Екскурсія у сквер. Природа твого селища
| ||||
49
|
Екскурсія у краєзнавчий музей
| ||||
50
|
Навчальний дослідницький проект. Хто живе в моїй оселі? (Чим снідає кролик?)
| ||||
МОЯ КРАЇНА - УКРАЇНА
| |||||
51
|
Україна – моя Батьківщина.
|
Учень/учениця:
має уявлення про карту України;
знає назву своєї країни та її столиці, найбільшої річки;
розпізнає за наочністю ліси і луки, гори, озеро, річку, море; окремих представників рослинного та тваринного світу України;
наводить назви 3-4-х представників рослинного та тваринного світу;
розповідає про рослини та тварин України (на прикладах);
пояснює, що таке природні багатства України (на прикладах);
розповідає, чому природа України неповторна (на прикладах).
| |||
52
|
Карта України.
| ||||
53
|
Різноманітність природи України: гори, моря, річки, озера, луки, ліси.
| ||||
54
|
Екскурсія до лісу. Упізнавання листяних та хвойних рослин.
| ||||
55
|
Бурий ведмідь – найбільший звір України.
| ||||
56
|
Найменша пташка України – золотомушка.
| ||||
57
|
Медоносна бджола.
| ||||
58
|
Сом – найбільша прісноводна риба.
| ||||
59
|
Екскурсія до річки. Хто в річці живе?
| ||||
60
|
Україна – і для себе, і для світу (пшениця, соняшник, мед, ін.).
| ||||
61
|
Екскурсія в поле. Озимина.
| ||||
62
|
Екскурсія на виробництво. З чого печуть хліб?
| ||||
63-64
|
Навчальний проект. Бджолиний подарунок (мед) (Хліб – всьому голова)
| ||||
65
|
Практична робота. Добування олії із насіння соняшника.
| ||||
66
|
Екскурсія на виробництво. Як виробляють олію?
| ||||
67
|
Як сорочка в полі виросла?
| ||||
68
|
Підсумковий урок
| ||||
Календарно-тематичне планування
2 клас
за оновленою програмою (2016 р)
68 годин (2 години на тиждень)
(за
підручником: Гільберг Т.Г., Сак Т. В. Природознавство: Підруч. для 2 кл. – К.:
Генеза, 2012)
№
|
Дата
за планом
|
Скориг.
дата
|
Тема
уроку
|
Державні
вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
|
Примітка
|
1.
|
Земля та її форма.
Глобус – модель Землі.
|
Учень/учениця:
має уявлення про явища природи;
рухи Землі;
про причини зміни пір року на Землі;
вплив Сонця на сезонні зміни у природі;
наводить приклади явищ природи, які повторюються;
знає основні сторони горизонту призначення гномона;
тривалість доби, року;
вимірює довжину тіні гномона;
спостерігає за видимим рухом Сонця на небі
Учень/учениця:
називає групи птахів (за переміщенням відповідно до пір
року); наводить приклади перелітних та осілих птахів своєї місцевості; тварин,
які змінюють забарвлення хутра; які готують запаси кормів; які готуються до
зимової сплячки; однорічні та багаторічні рослини своєї місцевості; називає
теплові процеси (нагрівання, випаровування, конденсація); водойми рідного краю;пояснює
кругообіг води у природі;
розрізняє види водойм; визначає покази термометра за малюнками;спостерігає
досліди, що демонструють властивості води; кругообіг води у природі за
допомогою діючої моделі; за природою та погодою восени у групі та
індивідуально;
фіксує результати вимірювання довжини тіні від гномона
у таблиці; знає правила збирання грибів; розпізнає найпоширеніші плоди і насіння рослин своєї місцевості;
|
|||
2.
|
Чому на
Землі бувають день і ніч. Обертання Землі навколо
осі. Доба (с.7 – 9)
|
||||
3.
|
Чому на
Землі існують пори року. Обертання Землі навколо
Сонця. Рік (с. 10 – 11)
|
||||
4.
|
Явища природи. Вплив Сонця на сезонні явища в
природі.
|
||||
5.
|
Три стани води в
природі.
|
||||
6.
|
Зміна
стану води за нагрівання та охолодження. Термометр.( с. 21 – 25)
|
||||
7
|
Утворення хмар. Опади.
|
||||
8
|
Колообіг води в природі. (с. 28 – 30)
|
||||
9
|
Повітря. Температура повітря. Практична
робота. Визначення показів термометра за малюнками. (с. 26- 27)
|
||||
10
|
Вимірювання
температури. Практична робота: Вимірювання температури повітря та води
|
||||
11
|
Рух повітря. Вітер.
|
||||
12
|
Погода та її складові. Спостереження за явищами
природи та погодою(с. 31 – 34)
|
||||
13
|
Екскурсія. Явища природи та складові погоди
|
||||
14
|
Народні прикмети та прогноз погоди. Перевірна робота
|
||||
Природа восени (18 годин)
|
|||||
15
|
Ознаки
осені.
Осінні явища у живій та неживій природі. . ( с. 15 – 18)
|
отруйні та їстівні гриби своєї місцевості; описує
особливості рослин, поведінку тварин своєї місцевості восени; ознаки осені в
неживій природі; складові погоди; красу природи восени та позитивні емоції,
які вона викликає;пояснює: значення плодів у розповсюдженні насіння у
природі; причини відльоту птахів у вирій; перевіряє народні прикмети
передбачення погоди восени; спостерігає за погодою свого краю восени; фіксує
результати вимірювання температури; знаходить необхідну інформацію (за
завданням учителя) в підручнику або інших джерелах знань (енциклопедіях,
довідниках, науково-популярних виданнях) про природу восени, бере участь в обговоренні
здобутої інформації; обговорює у групі власні спостереження за природою;
правила поведінки у природі, спрямовані на його збереження; дотримується
інструкцій і правил техніки безпеки під час екскурсій, спостережень,
демонстраційних дослідів, вимірювань; презентує творче завдання
|
|||
16
|
Екскурсія. Спостереження за явищами природи восени
(у лісі, парку).
|
||||
17
|
Рослини восени. (с. 35 – 37)
|
||||
18
|
Поширення плодів та насіння у природі (с. 41 – 45)
|
||||
19
|
Гриби:
їстівні та отруйні. Правила збирання грибів.
Практична робота: Розпізнавання їстівних
та отруйних грибів за наочністю
(с.45-48)
|
||||
20
|
Тварини восени. Як тварини готуються до зими. (с. 48…)
|
||||
21
|
Звірі
восени.
Підготовка звірів до зими. (с. 54 – 57)
|
||||
22
|
Птахи
восени.
Перелітні та осідлі птахи. (с. 51 – 54)
|
||||
23
|
Навчальний проект. Пташка року
України.
|
||||
24
|
Комахи
восени
(с.50- 51)
|
||||
25
|
Взаємозв’язки у природі восени (с. 57 – 59)
|
||||
26
|
Праця
людей восени.
|
||||
27
|
Охорона
рослин і тварин. Перевірна робота
|
||||
28
|
Навчальний проект. Збережемо
життя ялинці
|
||||
Природа взимку
|
|||||
29
|
Зимові
явища у живій та неживій природі. (с.62 – 63)
|
Учень/учениця:описує
ознаки зими в неживій природі;
називає
три стани води; знає правила поведінки на льоду під час катання на ковзанах,
санках; розпізнає хвойні рослини своєї
місцевості; зимуючих птахів своєї місцевості; характеризує особливості
замерзання
води;
властивості льоду; стан дерев, кущів, трав’янис-тих рослин узимку;зміну стану води при замерзанні;
знаходить
інформацію (за завданням учителя) в підруч-нику або інших джерелах знань
(енциклопедіях, довідниках, науково-популярних виданнях) про природу взимку,
обговорює знайдену інформацію;
спостерігає:
за природою взимку у групі та індивідуаль-но; за формою сніжинок, інею, паморозі,
бурульок;
фіксує
результати вимірювання довжини тіні від
гномона у таблиці; обговорює
у групі: результати спостережень
за природою взимку; як можна допомог-ти
тваринам; презентує виконане творче завдання;
перевіряє
народні прикмети про погоду взимку;
|
|||
30
|
Екскурсія в природу. Спостереження за явищами природи взимку
(у лісі, парку)
|
||||
31
|
Замерзання води. Лід. Практична
робота.
Сніг і лід – це вода. Порівняння властивостей льоду та снігу. (с. 64 – 66)
|
||||
32
|
Ожеледиця, заметіль – явища природи. Практична робота. Дослідження сніжинок за допомогою лупи та малюнками. (с. 64 – 66)
|
||||
33
|
Рослини
взимку
(с.69 – 73)
|
||||
34
|
Звірі
взимку.
Турбота людей про тварин взимку(с. 77-81)
|
||||
35
|
Зимуючі та осілі птахи. Як допомогти птахам
|
||||
36
|
Навчальний проект. Пташина їдальня
|
||||
37
|
Праця людей взимку
|
||||
38
|
Взаємозв’язки у природі
взимку
Перевірна робота
|
||||
Природа навесні (17 годин)
|
|||||
39
|
Весняні явища у живій та неживій природі.(с. 82- 84)
|
Учень/учениця:
розпізнає ранньоквітучі трав’янисті рослини своєї
місцевості;
характеризує ознаки неживої природи навесні; весняні зміни у житті
рослин і тварин; весняні роботи людей на городах, полях та в садах своєї
місцевості; характеризує властивості повітря;
спостерігає
та виконує деякі досліди, що демонструють
властивості повітря; спостерігає:
за природою навесні у групі
та
індивідуально; за погодою у групах і описує її стан;
фіксує
результати вимірювання довжини тіні від
гномона у таблиці; пояснює: причину
виникнення вітру; причину прильоту птахів; зв’язки у живій та неживій природі
навесні;
описує
красу природи навесні та позитивні емоції, які
вона викликає; прагне
оцінювати власний внесок у збереження природи; перевіряє
прогнозування погоди за народними прикметами; шукає інформацію (за завданням
учителя) в підручнику або інших джерелах (енциклопедіях, довідниках,
науково-популярних виданнях) про природу навесні, бере участь в
обговоренні здобутої інформації; обговорює у групі результати спостережень за
природою навесні; заходи щодо
охорони
тварин; первоцвітів; презентує
виконане творче завдання
|
|||
40
|
Екскурсія. Спостереження за
явищами природи навесні
|
||||
41
|
Відлига. Льодохід. Повінь.
|
||||
42
|
Рослини навесні. Сокорух. Розвиток бруньок,
цвітіння
|
||||
43
|
Ранньоквітучі трав'янисті рослини.
|
||||
44
|
Практична робота: Розпізнавання органів трав'янистих рослин
|
||||
45
|
Екскурсія у весняний ліс: Ранньоквітучі рослини
|
||||
46
|
Тварини навесні. Комахи (с.97 – 99)
|
||||
47
|
Звірі навесні. Піклування про потомство (с.107 – 109)
|
||||
48
|
Птахи навесні. Повернення перелітних птахів. (с.100
– 102)
|
||||
49
|
Пора гніздування Облаштування гнізд, насиджування
та виведення пташенят (с. 102 – 105)
|
||||
50
|
Охорона птахів (с.105 – 106)
|
||||
51
|
Праця людей навесні. (с.110 -112) Перевірна робота
|
||||
Природа
влітку (18 годин)
|
|||||
52
|
Ознаки літа. Нежива та жива
природа влітку.(с.115 – 120)
|
Учень/учениця:
наводить
приклади лісових ягід; лікарських (цілющих) рослин; тварин лісу; рослин і тварин
прибережної зони і водойм; рослин і тварин
луків; пояснює
зв’язки уживій природі на прикладі луки (лісу,
водойми); описує
красу природи навесні та позитивні емоції, які
вона викликає; обговорює
у групі необхідність і заходи щодо збереження
природи; прагне
оцінювати власний внесок у збереження природи; шукає інформацію
(за завданням учителя) в підручнику
або інших джерелах (енциклопедіях, довідниках, науково-популярних ви-
даннях)
про природу влітку, бере участь в обговоренні
здобутої інформації; розуміє
принцип дії сонячного годинника;
значення квітів у житті людини; презентує
виконане творче завдання; перевіряє народні
прикмети про живу і неживу природу влітку; дотримується правил поведінки біля
водойм, у лісі
|
|||
53
|
Сонячний годинник.(с.117) Які рослини можуть слугувати годинником.
|
||||
54
|
Рослини лісу влітку. (с.120-122)
|
||||
55
|
Тварини лісу (с.124 – 127)
|
||||
56
|
Охорона лісу. Правила поведінки у лісі влітку.
(с.127 –
128)
|
||||
57
|
Екскурсія
до лісу. Правила поведінки в лісі
|
||||
58
|
Рослини і тварини луків. (с.129 -131)
|
||||
59
|
Рослини і тварини прісних водойм (132 – 134)
|
||||
60
|
Лікарські рослини
(с. 143
-145)
|
||||
61
|
Отруйні рослини. Практична робота: Розпізнавання отруйних рослин рідного краю за
ілюстраціями
|
||||
62
|
Людина і природа. Діяльність людини у природі.
(с. 135 – 138)
|
||||
63
|
Взаємозв’язки
у природі влітку Перевірна робота
|
||||
64
|
Червона книга України. (с.138 – 140)
|
||||
65
|
Навчальний проект. Добра справа для природи
|
||||
66
|
Екскурсія. Спостереження за
ознаками літа, що наближається.
|
||||
67
|
Охорона природи
|
||||
68
|
Екскурсія у будинок природи (відділ
природи краєзнавчого музею)
|
Календарно-тематичне планування
3 клас
за оновленою програмою (2016 р)
68 годин (2 години на тиждень)
(за підручником: Гільберг Т.Г., Сак Т. В.
Природознавство: Підруч. для 3 кл. – К.: Генеза, 2013)
№ уроку
|
|
|
Тема уроку
|
Стор.
|
Дата
|
Примітки
|
1.
|
|
|
Різноманітність природи. Пізнання природи
людиною .
|
4-7
|
Учень/учениця:
називає методи
пізнання природи;
характеризує
різноманітність
живої і неживої природи
|
|
ВОДА
|
||||||
2.
|
|
|
Вода в природі. Властивості рідин на
прикладі води Практична робота: Порівняння властивостей води та інших рідин
|
8-14
|
Учень/учениця:
називає властивості води; способи
опріснення води; температуру плавлення льоду та кипіння води;
спостерігає
та виконує деякі досліди, що демонструють
властивості води;
наводить приклади розчинних та
нерозчинних у воді речовин; використання води у побуті;
природних водойм України;
досліджує розчинність речовин, що
використовуються у побуті (солі, цукру, соди, борошна, крохмалю, піску,
глини, повітря ін.);
пояснює властивості води у природі;
існування води у трьох станах як основну умову існування життя на Землі; значення
води для судноплавства;
утворення ярів, ущелин та
печер;
розуміє важливість вивчення
властивостей води для практичних потреб людини.
називає приклади практичного
використання людиною знань про властивості води
|
|
3.
|
|
|
Вода в природі. Три стани води. Температура плавлення
льоду та кипіння води
|
|
|
|
4.
|
|
|
Вода — розчинник. Розчинні та нерозчинні
речовини
|
14-17
|
|
|
5.
|
|
|
Прісна та морська вода. Розподіл запасів прісної
води на Землі
|
18-21
|
|
|
6.
|
|
|
Робота води в природі
|
22-25
|
|
|
7.
|
|
|
Як людина використовує властивості води?
Практична
робота: Дослідження розчинності речовин, що
використовуються у побуті.
|
25-28
|
|
|
8.
|
|
|
Охорона водойм Перевірна робота
|
167-168
|
|
|
ПОВІТРЯ
|
||||||
9.
|
|
|
Газоподібні речовини. Повітря як суміш речовин,
його склад та властивості.
|
29-31
|
Учень/учениця:
називає склад повітря та його
властивості (пруж-ність, теплопровідність, розширення при нагріва-нні); приклади
джерел забруднення повітря;
пояснює значення кисню для життя
людини; дослі-ди, що підтверджують погану теплопровідність по-вітря, його
пружність,розширення при нагріванні;
розуміє, що повітря над сушею
нагрівається й охо-лоджується швидше, ніж над водною поверхнею;
спостерігає
досліди,
які демонструють властивості повітря та ґрунту; розуміє важливість вивчення
властивостей повітря для практичних потреб люди-ни; називає приклади практичного
використання людиною знань про властивості повітря
|
|
10.
|
|
|
Практична робота: Дослідження властивостей газоподібних
речовин на прикладі повітря.Розширення газів за нагрівання
|
32-34
|
|
|
11.
|
|
|
Рух повітря. Поняття про виникнення вітру
|
34-37
|
|
|
12.
|
|
|
Як людина використовує
властивості повітря?
|
|
|
|
13.
|
|
|
Навчальний проект. Звідки
береться пил?
|
|
|
|
14.
|
|
|
Охорона повітря . Перевірна робота
|
37-40
|
|
|
КОРИСНІ КОПАЛИНИ. ҐРУНТИ
|
||||||
15.
|
|
|
Корисні копалини – гірські породи, які
використовує людина
|
41-44
|
Учень/учениця:
має уявлення про гірські породи,
корисні копалини та способи їхнього видобутку; про склад ґрунту;
розпізнає гірські породи;
наводить приклади корисних копалин у різних
станах;
розуміє значення корисних копалин
для людей та необхідність їхнього збереження;
розрізняє зразки корисних копалини у
колекції;
описує використання корисних
копалин у господар-ській діяльності людини;
висловлює власне ставлення до корисних
копалин та економного використання їх;
характеризує
значення
ґрунту у природі і для життя людей;
пояснює роль живих організмів в
утворенні ґрунту;
моделює життєві ситуації, вибирає
допустимі форми поведінки, які не шкодять довкіллю
|
|
16.
|
|
|
Як добувають корисні копалини. Практична робота: Ознайомлення з колекцією корисних копалин. Порівняння властивостей твердих тіл на прикладі корисних копалин.
|
44-48
|
|
|
17.
|
|
|
Види корисних копалин. Різноманітність
корисних копалин та використання їх людиною.
|
|
|
|
18.
|
|
|
Значення корисних копалин для людини.
|
|
|
|
19.
|
|
|
Ґрунт — важливе тіло природи. Родючість – основна
властивість ґрунту.
|
53-55
|
|
|
20.
|
|
|
Склад ґрунту.
Практична робота: Виявлення повітря та води у складі
ґрунту.
|
|
|
|
21.
|
|
|
Хто живе у ґрунті? Роль живих організмів в
утворенні ґрунту.
|
|
|
|
22.
|
|
|
Значення і охорона ґрунтів. Перевірна робота
|
55-59
|
|
|
ЕНЕРГІЯ В НАШОМУ ЖИТТІ
|
||||||
23.
|
|
|
Що таке енергія
|
60-63
|
Учень/учениця:
характеризує
Сонце як
невичерпне джерело енергії;
називає відновлювальні джерела
енергії;
має
уявлення про
перетворення енергії Сонця в інші види енергії;
знаходить інформацію й готує у групах
розповідь про: шляхи втрати тепла у будинку; способи економії тепла та
електроенергії у будинку;
виготовляє плакат, презентує і захищає його
зміст, знаходить спосіб його практичного застосування;
висловлює власну думку щодо збереження
тепла та електроенергії у побуті;
застосовує знання для охорони природи і
збереження тепла та електроенергії у побуті
|
|
24.
|
|
|
Паливні корисні копалини (вугілля, нафта, газ,
торф) та їхнє використання людиною.
|
|
|
|
25.
|
|
|
Невичерпні джерела енергії (Сонце, вітер і вода)
та їхнє використання людиною.
|
|
|
|
26.
|
|
|
Побутові прилади, які споживають енергію. Як
потрібно економити електроенергію
|
73-76
|
|
|
27.
|
|
|
Навчальний проект: Як зберегти тепло і світло в нашому домі?
|
|
|
|
28.
|
|
|
Поняття про збереження тепла та
електроенергії у побуті.Перевірна робота
|
70-76
|
|
|
ЖИВІ ОРГАНІЗМИ ТА СЕРЕДОВИЩА ЇХНЬОГО
ІСНУВАННЯ
|
||||||
29.
|
|
|
Рослини — живі організми Різноманітність рослин
|
77-83
|
Учень/учениця:
має уявлення про віруси;
знає способи розмноження рослин;
рослини і тварини рідного краю, які потребують охорони; правила поведінки у
природі; умови розвитку рослин;
наводить
приклади квіткових
і хвойних рослин своєї місцевості; культурних рослини своєї місцевості;
найпоширеніших диких тварин своєї місцевості; свійських тварин своєї
місцевості;
описує зовнішній вигляд, характерні
особливості представників комах, риб, птахів, звірів (на прикладах і своєї
місцевості);
порівнює хвойні і квіткові рослини,
встановлює їх відмінність;
зовнішній вигляд та особливості будови
комах, риб, птахів, звірів і встановлює їх відмінність;
характеризує: органи рослини; значення
диких і свійських тварин у житті людини (на прикладі своєї місцевості); роботу
людини з охорони природи;
значення бактерій для
природи; значення грибів для природи;
пояснює роль рослин в утворенні
поживних
речовин і кисню; для чого
створена Червона книга України, Державні заповідники, ботанічні сади;
уміє розмножувати рослини різними
способами;
розрізняє їстівні та отруйні гриби
своєї місцевості;
висловлює свої емоції від споглядання об’єктів
природи;
оцінює свою роль в охороні природи;
вплив
людини на природу;
наводить
приклади залежності
людей, у тому числі їхніх емоційноестетичних потреб, від природи;
бере участь в обговоренні вибору
оптимальних форм поведінки, спрямованих на збереження природи;
здобуває (за вказівкою вчителя) необхідну інформацію з
підручника, інших джерел знань (енциклопедії, довідники) про тварин і рослин
свого регіону, обговорює здобуті дані;
проводить спостереження під час
екскурсії «Різноманітність рослин і тварин рідного краю»
|
|
30.
|
|
|
Хвойні та квіткові рослини. Практична
робота: Розпізнавання квіткових рослин за наочністю
|
84-87, 97-99
|
|
|
31.
|
|
|
Розмноження квіткових рослин.
|
84-87
|
|
|
32.
|
|
|
Як виростити нову рослину без насіння. Практична робота: Розмноження кімнатних рослин
|
88-90
|
|
|
33.
|
|
|
Навчальний проект: Теплиця на моєму
підвіконні
|
|
|
|
34.
|
|
|
Однорічні та багаторічні рослини.
|
|
|
|
35.
|
|
|
Умови розвитку рослин
|
87-88
|
|
|
36.
|
|
|
Пристосування рослин до умов середовища (світло,
тепло, вода, родючість ґрунту).
|
91-94
|
|
|
37.
|
|
|
Культурні рослини.
|
94-97
|
|
|
38.
|
|
|
Значення рослин у природі та для людини. Перевірна робота
|
|
|
|
39.
|
|
|
Тварини. Різноманітність тварин
|
100-103
|
|
|
40.
|
|
|
Розмноження та розвиток тварин, піклування про
потомство.
|
|
|
|
41.
|
|
|
Комахи
|
103-106
|
|
|
42.
|
|
|
Риби
|
106-109
|
|
|
43.
|
|
|
Земноводні і плазуни.
|
|
|
|
44.
|
|
|
Птахи
|
109-112
|
|
|
45.
|
|
|
Звірі, або ссавці
|
112-115
|
|
|
46.
|
|
|
Рослиноїдні, м’ясоїдні, всеїдні тварини.
|
115-118
|
|
|
47.
|
|
|
Ланцюги живлення.
|
|
|
|
48.
|
|
|
Свійські тварини та дикі тварини.
|
118-120
|
|
|
49.
|
|
|
Пристосування тварин до життя в різних умовах.
|
|
|
|
50.
|
|
|
Гриби — живі організми. Будова грибів.
|
121-123
|
|
|
51.
|
|
|
Значення грибів у природі
|
121-125
|
|
|
52.
|
|
|
Бактерії . Значення бактерій у природі і для людини.
|
126-127
|
|
|
53.
|
|
|
Навчальний проект: Добра справа для природи
|
|
|
|
54.
|
|
|
Охорона рослинного і тваринного світу. Червона
книга України
|
129-134
|
|
|
55.
|
|
|
Державні заповідники. Ботанічні сади.
|
134-141
|
|
|
56.
|
|
|
Екскурсія.:
Ознайомлення з розмаїттям рослинного і тваринного світу рідного краю.
|
|
|
|
57.
|
|
|
Заповідні території рідного
краю
Перевірна робота
|
169-170
|
|
|
ЛЮДИНА
ТА ЇЇ ОРГАНІЗМ
|
||||||
58.
|
|
|
Організм людини. Системи органів тіла людини та їхнє значення
для життя людини.
|
142-144
|
Учень/учениця:
має уявлення про організм
людини, як єдине ціле;
розрізняє органи людини; системи
органів людини (опорно-рухову; нервову; чуття; травлення; дихання;
кровообігу);
пояснює: відмінність людини від
тварин; значення для організму людини поживних речовин рослинного і
тваринного походження; переваги здорового способу життя;
характеризує
основні функції
та особливості будови системи органів людського тіла;
дотримується
правил
гігієни;
уміє перевіряти власну поставу;
бере участь
в
обговоренні оптимальних форм поведінки, спрямованих на збереження і зміцнення
здоров’я;
здобуває (за вказівкою вчителя) необхідну інформацію з
підручника й інших джерел знань (енциклопедії, довідники) про особливості
будови і життєдіяльності організму людини, обговорює здобуті дані
|
|
59.
|
|
|
Нервова система.
|
|
|
|
60.
|
|
|
Опорно-рухова система. Формування
постави.
|
144-149
|
|
|
61.
|
|
|
Травна система
|
149-150
|
|
|
62.
|
|
|
Харчування. Правила здорового харчування. Практична робота: Аналіз
запропонованого раціону харчування (або складання раціону здорового харчування).
|
151-153
|
|
|
63.
|
|
|
Дихальна система. Запобігання захворюванням органів дихання.
|
153-155
|
|
|
64.
|
|
|
Кровоносна система. Значення крові в організмі людини.
|
155-157
|
|
|
65.
|
|
|
Шкіра. Значення шкіри для організму людини та її
гігієна.
|
157-159
|
|
|
66.
|
|
|
Органи чуття . Гігієна органів чуття .
|
159-162
|
|
|
67.
|
|
|
Здоровий спосіб життя. Перевірна робота
|
163-166
|
|
|
68.
|
|
|
Екскурсія до медичного закладу. Значення системи
органів тіла для життя людини.
|
|
|
|
Календарно-тематичне планування
4 клас
за оновленою програмою (2016 р)
68 годин (2 години на тиждень)
(за підручником: Гільберг Т.Г., Сак Т. В.
Природознавство: Підруч. для 4 кл. – К.: Генеза, 2015)
№ уроку
|
Тема
уроку
|
Стор.
|
Примітки
|
|||
1.
|
Вступ. Взаємозв’язки у
природі.
|
Учень/учениця: пояснює
цінність природи для життя людини; має
уявлення про взаємовплив навколишнього середовища і життєдіяльності
людини
|
||||
Всесвіт і Сонячна система
|
||||||
2.
|
Уявлення
давніх людей про Землю й Всесвіт.
|
Учень/учениця:
має уявлення про давні моделі
Всесвіту та сучасні уявлення про нього; про зорі, сузір’я, Молочний Шлях;
називає склад Сонячної системи, теплові пояси Землі; умови,
необхідні для життя живих організмів;
пояснює зв’язок між добовим та річним рухом Землі і
періодичними змінами у природі;
характеризує умови на планетах Сонячної системи;
застосовує знання для задоволення пізнавального інтересу про Землю
та інші планети Сонячної системи.
|
||||
3.
|
Сонячна
система, її склад.
|
|||||
4.
|
Сонце
– зоря, центральне тіло Сонячної системи.
|
|||||
5.
|
Планети-гіганти.
|
|||||
6.
|
Планети
земної групи.
|
|||||
7.
|
Теплові
смуги Землі та їх вплив на природу.
|
|||||
8.
|
Земля.
Добовий і річний рух Землі.
|
|||||
9.
|
Місяць
– природний супутник Землі.
|
|||||
10.
|
Зорі. Сузір’я. Великий та Малий Віз, Полярна
зоря.
|
|||||
11.
|
Молочний Шлях – наша Галактика. Сучасні уявлення про
Всесвіт.
|
|||||
12.
|
Навчальний
проект. Таємниця далекої планети.
|
|||||
13.
|
Підсумковий
урок за розділом «Всесвіт і Сонячна система». Контроль навчальних досягнень.
|
|||||
План і карта
|
||||||
14.
|
Горизонт,
сторони горизонту.
|
Учень/учениця:
має уявлення про план місцевості, масштаб; розрізняє план і карту;
володіє елементарними прийомами читання плану і карти;
знає способи
орієнтування на місцевості, деякі умовні знаки на плані та карті;
називає основні та проміжні сторони горизонту;
орієнтується на місцевості за Сонцем та місцевими ознаками;
визначає сторони горизонту за допомогою компаса;
застосовує знання про план місцевості і карту
для розв’язання навчальних і життєвих ситуацій.
|
||||
15.
|
Орієнтування
на місцевості за допомогою Сонця, компасу та місцевих ознак.
|
|||||
16.
|
Екскурсія. Визначення сторін
горизонту за допомогою Сонця, компасу та місцевих ознак.
|
|||||
17.
|
Зображення
місцевості на плані, умовні знаки. Практична
робота: Читання плану місцевості
|
|||||
18.
|
Масштаб.
|
|||||
19.
|
Географічна
карта, умовні знаки на карті.
|
|||||
20.
|
Практична робота. Читання карти. Порівняння карти та плану.
|
|||||
21.
|
Підсумковий
урок за розділом «План і карта». Контроль
навчальних досягнень.
|
|||||
Природа
материків і океанів
|
||||||
22.
|
Населення
Землі.
|
Учень/учениця:
має уявлення про населення Землі, найбільші країни світу та їхні столиці;
показує на фізичній карті світу та називає океани й материки;
позначає на контурній карті материки та океани (або користується електронним
ресурсом);
знає особливості
природи океанів і материків;
порівнює природу материків;
встановлює взаємозв’язки між
географічним розташуванням океанів і материків та особливостями їхньої
природи;
усвідомлює необхідність охорони природних багатств материків та океанів.
|
||||
23.
|
Океани,
материки (континенти) і частини світу на географічних картах.
|
|||||
24.
|
Практична
робота. Читання карти світу. Нанесення на контурну
карту назв материків і океанів.
|
|||||
25.
|
Природа океанів. Тихий океан.
|
|||||
26.
|
Природа океанів. Атлантичний океан.
|
|||||
27.
|
Природа океанів. Індійський океан.
|
|||||
28.
|
Природа океанів. Північний Льодовитий океан.
|
|||||
29.
|
Навчальний
проект: Подорож по дну океану.
|
|||||
30.
|
Контроль навчальних досягнень.
|
|||||
31.
|
Євразія
– найбільший материк.
|
|||||
32.
|
Рослинний
і тваринний світ Євразії.
|
|||||
33.
|
Африка
– найспекотніший материк Землі.
|
|||||
34.
|
Рослинний і тваринний світ Африки
|
|||||
35.
|
Північна Америка
|
|||||
36.
|
Рослинний і тваринний світ Північної Америки
|
|||||
37.
|
Південна Америка
|
|||||
38.
|
Рослинний і тваринний світ Південної Америки
|
|||||
39.
|
Австралія — найсухіший материк
|
|||||
40.
|
Рослинний і тваринний світ
Австралії
|
|||||
41.
|
Антарктида — найхолодніший
материк
|
|||||
42.
|
Рослинний і тваринний світ
Антарктиди
|
|||||
43.
|
Практична робота. Робота з географічним атласом та контурною картою материків і
океанів.
|
|||||
44.
|
Навчальний
проект. Материк,
на який я хочу потрапити
|
|||||
45.
|
Підсумковий урок за розділом
«Природа материків і океанів». Контроль
навчальних досягнень.
|
|||||
Природа
України
|
||||||
46.
|
Україна
на карті світу. Карта України.
|
Учень/учениця:
має уявлення про різноманітність природи
України; форми земної поверхні; види водойм;
знає розташування
України на карті; правила збереження природи в рідному краї;
розуміє значення
корисних копалин, водойм, ґрунтів і лісів для природи та господарської
діяльності людини;
показує на карті
і називає рівнини, гори, водойми, природні зони;
називає рослини і тварин різних природних зон України;
використовує географічну
карту України й рідного краю для розв’язання навчальних і життєвих ситуацій.
Учень/учениця:
застосовує правила поведінки в природі;
спостерігає та фіксує результати своїх спостережень;
фотографує найцікавіші об’єкти
природи рідного краю (за можливості);
дотримується правил поведінки під час екскурсій.
Учень/учениця:
знаходить
декілька джерел інформації, порівнює, узагальнює та аналізує її;
орієнтується у відповідних для свого віку словниках і довідниках;
працює з інформацією у різних формах (текст, малюнок,
таблиця, діаграма, схема);
пропонує власний маршрут
навчального проекту;
працює в групах, у
парі;
створює презентацію за результатами проекту.
|
||||
47.
|
Практичні
роботи.
§ Робота з географічною картою України;
§ Позначення
на контурну карту столиці та міст України.
|
|||||
48.
|
Форми
земної поверхні. Рівнини і гори в
Україні і в своєму краї.
|
|||||
49.
|
Практичні роботи. Позначення на
контурній карті основних форм земної поверхні та водойм України.
|
|||||
50.
|
Корисні копалини, їх види.
|
|||||
51.
|
Природне паливо та його запаси в Україні
|
|||||
52.
|
Водойми України. Будова річки. Рівнинні і
гірські річки.
|
|||||
53.
|
Озера і болота. Охорона водойм
|
|||||
54.
|
Чорне та Азовське моря
|
|||||
55.
|
Контроль
навчальних досягнень.
|
|||||
56.
|
Ґрунти
України. Охорона ґрунтів.
|
|||||
57.
|
Розташування
природних зони в Україні. Карта природних зон України.
|
|||||
58.
|
Мішані
ліси (Полісся).
|
|||||
59.
|
Лісостеп.
|
|||||
60.
|
Степ.
|
|||||
61.
|
Гори.
Карпати і Кримські гори
|
|||||
62.
|
Начальні
проекти. Чому ліси називають "легенями
планети"? («Добра справа для
природи»)
|
|||||
63.
|
Підсумковий урок за розділом «Природа
України». Контроль навчальних
досягнень.
|
|||||
Тіла і
речовини
|
||||||
64.
|
Тіла
і речовини. Стани речовин.
|
Учень/учениця:
має уявлення про стани речовин, їх
різноманітність у природі;
досліджує
властивості твердих тіл, рідин і газів (на прикладі трьох станів
води); розуміє взаємозв’язок між будою та властивостями.
застосовує знання про властивості твердих тіл, рідин і
газів у життєвих ситуаціях.
|
||||
65.
|
Будова
і властивості твердих тіл. Дослідження властивостей: твердих тіл на
прикладі граніту, деревини, крейди (за вибором учителя).
|
|||||
66.
|
Будова
і властивості рідин і газів. Дослідження
властивостей: рідин на прикладі води і молока.
|
|||||
67.
|
Різноманітність
речовин і матеріалів та їх використання людиною.
|
|||||
68.
|
Підсумковий
урок
|
Немає коментарів:
Дописати коментар